Copyright 2015 Superb Images

Telenet-klanten ontsnappen binnenkort niet meer aan reclame

Vanaf eind volgende maand zullen de klanten van Telenet niet meer alle reclame kunnen doorspoelen als ze uitgesteld naar de zenders van VTM en Play kijken. Telenet maakte daar vorig jaar afspraken over met de zendergroepen. Het systeem werd in september al ingevoerd bij de nieuwe decoders en in de nacht van 23 op 24 juni worden ook de oudere decoders aangepast.

De klanten van Telenet kunnen binnenkort niet meer rond reclame als ze uitgesteld tv-kijken naar de zenders van DPG Media (VTM) en SBS (Play) . 

De telecomprovider maakte vorig jaar afspraken met de zendergroepen over een nieuw reclamemodel. Die houden in dat kijkers tot een minuut reclame moeten uitzitten voor ze hun opgenomen programma's kunnen bekijken, en dat ze in de programma’s die ze opvragen via "Terugkijk TV" de reguliere reclameblokken niet meer kunnen doorspoelen. 

Volgens de zenders is het nieuwe reclamemodel nodig om de productie van lokale programma's te ondersteunen.

Telenet voerde dat systeem in september al bij de decoders van de nieuwste generatie, de zogeheten “TV-box”. Intussen hebben al 400.000 klanten zo'n nieuwe decoder. In de nacht van 23 op 24 juni zal Telenet ook de oudere decoders aanpassen, zodat ook zij vanaf dan de striktere reclameregels volgen. De aanpassing gebeurt ’s nachts automatisch via een software-update. Daarna gelden de striktere reclameregels dus voor alle Telenet-klanten, en dat zijn er meer dan één miljoen.

 In ruil voor de niet-doorspoelbare reclame krijgen de klanten wel de dienst "Terugkijk TV", waarmee ze programma's van de laatste zeven dagen kunnen opvragen. Daarnaast kondigt Telenet ook een "zenderzone" aan, waar afleveringen van bepaalde programma's van de laatste 30 dagen te vinden zijn.

Proximus

Ook concurrent Proximus voerde al beperkingen in op het doorspoelen van reclame, maar gaat nog niet zo ver als Telenet. Proximus-klanten kunnen reclame niet doorspoelen bij het bekijken van programma's op aanvraag.  Telenet is op dit moment dus de strengste, maar het is wel de bedoeling dat ook de andere operatoren het nieuwe reclamemodel op termijn invoeren. Ook met de VRT lopen er gesprekken.

Meest gelezen