Vlaamse regering kiest voor trambus in plaats van sneltram tussen Hasselt en Maastricht 

Er komt dan toch geen sneltram tussen Hasselt en Maastricht, maar een elektrische trambus. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) vanmiddag bekend gemaakt op een overleg met de directie van de Lijn, de stad Maastricht en de provincie Nederlands-Limburg. Eerder werd ook al gekozen voor een trambus tussen Hasselt en Maasmechelen en Hasselt en Noord-Limburg.

"Kiezen voor een tram zou Limburg terugbrengen in de tijd", vindt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. "Onze provincie is in volle ontwikkeling. Daarbij wordt volop ingezet op zowel innovatie als duurzaamheid. Ik wil Limburg op de kaart zetten als een future proof regio. Zo zetten we in op een vrije bedding, wat de mogelijkheid creëert om op lange termijn in te zetten op innovatieve oplossingen zoals inzetten op hoogwaardig openbaar vervoer tussen Hasselt en Maastricht.”

Kiezen voor een tram zou Limburg terugbrengen in de tijd

Lydia Peeters, minister van Mobiliteit

Toen Maastricht in 2015 besliste om het tracé te wijzigen, omdat de brug over de Maas niet sterk genoeg was om er een tram over te laten rijden,  moest Nederland Vlaanderen daar een schadevergoeding voor betalen. De vraag is dan ook of Nederland nu op zijn beurt een schadevergoeding zal eisen. "We hebben het nieuws vandaag vernomen, maar willen ons nog even beraden voordat we hierop reageren", laat de woordvoerder van de wethouder van Mobiliteit Gert-Jan Krabbendam in Maastricht (GroenLinks) weten.  

"We praten nog niet over een schadevergoeding", verzekert minister Peeters. "Ik wil vooral zo snel mogelijk dat hoogwaardig openbaar vervoer hebben. Een tram kan pas rijden als het volledige spoor ligt. Er hoeft maar een persoon een bezwaar in te dienen, er hoeft maar een meter spoor niet aangelegd te worden en de tram kan niet rijden. Zo'n trambus kan onmiddellijk ingezet worden. Ik hoop dat Maastricht meegaat in het verhaal."  

Betrokken gemeenten

De stad Hasselt had eerder al duidelijk gemaakt dat ze liever een elektrische trambus wilde voor de Spartacus Lijn 1 in plaats van een sneltram. De stad wilde ook een andere eindhalte. Burgemeester en Vlaams Parlementslid Steven Vandeput (N-VA) is tevreden met de keuze van minister Peeters.

"Een trambus is een hoogwaardige vervoersoplossing die snel en met beperkte impact op de omgeving gerealiseerd kan worden", zegt Vandeput in een persmededeling. "Op deze manier bieden we Limburg eindelijk een oplossing wat betreft het openbaar vervoer, vervangen we in Hasselt tientallen gewone bussen voor een trambus en zijn we in staat om in de toekomst op een flexibele manier ons openbaar vervoer daar te brengen waar het reizigerspotentieel het hoogste is. Ik roep daarom alle Limburgers op om deze beslissing te ondersteunen zodat we zo snel mogelijk aan het rijden zijn."

Ook Rik Kriekels (N-VA), burgemeester van Diepenbeek, is blij dat er eindelijk een oplossing gevonden is voor het dossier dat al lang aansleept: "We kunnen nu echt werk gaan maken van een beter openbaar vervoer in Limburg. Snel reizen van punt A naar punt B, met een hoge frequentie en veel reizigerscomfort. Ik ben zeer tevreden met de beslissing."

“We kunnen nu toch de verbinding krijgen van station tot station. Van Hasselt naar het treinstation van Maastricht wat ook de oorspronkelijke keuze was”, zegt burgemeester Marino Keulen van Lanaken (Open VLD). “We kunnen ook de Nederlanders overtuigen door de boete van 6 miljoen euro te laten vallen. En waar ze vooral ook voor openstaan is om eventueel het tracé door te trekken naar andere bestemmingen in Nederlands-Limburg. Dus we hebben wel een aantal troeven om ook de Nederlanders mee te krijgen In het verhaal van de elektrische trambus.”

Een sneltram heeft een volledig eigen bedding, is volledig autonoom, is stipt en kan een veel hogere snelheid halen
Willy Miermans, mobiliteitsexpert

Maar niet iedereen deelt die mening van de burgemeesters: “Een sneltram of een lichte trein heeft een volledig eigen bedding, is volledig autonoom, is stipt en kan een veel hogere snelheid halen” zegt mobiliteitsexpert Willy Miermans. Hij noemt de trambus een grote vergissing: “Spartacus had als doel openbaar vervoer structureel aantrekkelijk te maken voor reizigers op iets langere afstand. Met de bus gaan we dat niet halen. Wat men er in Hasselt ook van zegt, het gaat om een regionaal vervoersconcept en niet over een stadsnet. En men husselt dat door elkaar.” 

Meest gelezen