“Fast movies” die op 10 minuten een hele prent samenvatten, maken filmindustrie het leven zuur

Japanse jongeren zijn verliefd geworden op kant-en-klare video’s die een hele film samenvatten en analyseren. Filmbedrijven gaan nu terugvechten.

Filmproductiebedrijven in Japan hebben het gehad met personen die hun langspeelfilms compileren in kleine video’s waarin de hele plot wordt samengevat, ofwel “fast movies”. Die films, meestal rond de 10 minuten in lengte, zijn sinds de uitbraak van COVID-19 enorm populair geworden bij Japanse jongeren. In zo’n video’s legt een verteller haarfijn de plot van een film uit en worden de hoogtepunten ook vertoond. Zo kunnen kijkers op korte termijn heel wat films en series verslinden.

Een aantal Japanse filmproductiebedrijven gaat nu een burgerlijke rechtszaak aanspannen tegen een groep individuen die dergelijke “fast movies” produceert en online plaatst. De coalitie van 13 bedrijven, waaronder Toho, Toei Company en Shochiku, spannen een eerste rechtszaak aan tegen drie content creators die vooral actief waren op YouTube. De uploaders zouden de beelden zonder toestemming online gezet hebben en er bovendien geld aan verdienen via advertentiekosten.

Enkele van deze bedrijven zitten achter populaire Japanse prenten zoals monsterfilm ‘Shin Godzilla’ en de zombiefilm ‘I Am a Hero’. Het is een duidelijk signaal dat de filmindustrie zijn geduld met “fast movies” heeft verloren en bereid is het fenomeen de kop in te drukken met agressieve juridische processen.

Schadevergoeding van 3,6 miljoen euro

De filmbedrijven eisen om te beginnen van drie content creators in totaal 500 miljoen yen aan schadevergoeding, ofwel 3,6 miljoen euro. Die drie personen in kwestie werden vorig jaar in Japan al eens veroordeeld voor het schenden van de auteursrechtwetgeving. Toen pleitten ze alle drie schuldig.

“De meeste bedrijven zien meestal af van een rechtszaak na de moeite en de kosten hiervan te overwegen”, zegt Koichi Oyama, een van de advocaten die de coalitie van filmbedrijven vertegenwoordigt, tegen The Financial Times. Maar de Japanse studio’s maken zich grote zorgen dat kijkers nooit meer zullen terugkeren naar de originele werken en zo de inkomsten van originele auteurs in gevaar komen, legt de advocaat uit.

480 miljoen kijkers

Volgens de Content Overseas Distribution Association (CODA), een in Tokio gevestigde anti-piraterij-organisatie, zouden “fast movies” sinds juni 2021 zeker 480 miljoen kijkers aangetrokken hebben op YouTube. De schade voor filmbedrijven zou neerkomen op zeker 95,6 miljard yuan, ofwel 702 miljoen euro.

Japanse films zouden een makkelijk doelwit zijn voor makers van “fast movies” omdat studio’s uit dat land minder geneigd zijn om een schadevergoeding op te eisen, in vergelijking met vooral Amerikaanse bedrijven. Dit weten we omdat veroordeelde content creators getuigden dat ze op voorhand onderzoek deden naar welke filmbedrijven het minste rechtszaken aanspannen, weet de CODA.

Er lijkt nu dus een einde te komen aan de soepele aanpak van de Japanse filmbedrijven. “Deze zaak zou een precedent kunnen scheppen en piraten ervan weerhouden om ‘fast movies’ te uploaden voor Japanse gebruikers”, zegt media-analist Masayuki Saito tegen de zakenkrant.

(mah)

Meer