Japanse autobouwers staan voor periode van grote investeringen

In Japan staat de automobielsector voor een periode van grote investeringen. De Japanse autofabrikanten zien zich immers genoodzaakt om in nieuwe technologieën te investeren. Daarmee moeten ze hun positie op de wereldmarkt proberen te behouden of te versterken. Dat hebben een aantal analisten gemeld.

Opgemerkt wordt dat elke Japanse autofabrikant – zelfs in een periode van dalende winsten – de investeringen in onderzoek en ontwikkeling opvoert. De grote ontwikkelingen die de autosector momenteel beleeft, maakt investeringen in nieuwe technologieën noodzakelijk. Onder meer de overstap naar elektrische aandrijving vergt zeker bij de Japanse constructeurs nog grote inspanningen.

Noodzaak

Onder meer Akira Marumoto, topman van Mazda, maakte recent de noodzaak aan investeringen duidelijk. “De autosector maakt een onzekere periode door”, erkende Marumoto bij de voorstelling van de jaarcijfers van de Japanse autobouwer. “Op verschillende vlakken moeten de autobouwers met hoger dan verwachte kosten rekening houden.”

“We zijn echter vastbesloten om de verdere groei met de introductie van nieuwe producten te stimuleren.” Analisten merken daarbij op dat de woorden van Marumoto de intenties van de hele Japanse autosector voor de toekomst vertolken.

Daarbij voeren ze wel aan dat Mazda mogelijk een reden heeft om zich over het huidige fiscale jaar optimistisch op te stellen. Mazda verwacht immers dat de bedrijfswinst dit boekjaar, dat einde maart afloopt, met 15 procent zal stijgen.

Subaru maakt zelfs gewag van een mogelijke verdubbeling van de winsten omdat een aantal knelpunten in de toeleveringsketen, die de productie in het recente verleden hebben belemmerd, inmiddels zijn opgelost.

“De rest van de Japanse autofabrikanten stellen zich echter niet zo optimistisch op”, beklemtonen de analisten. “Toyota en Honda verwachten dat het bedrijfsresultaat dit jaar een terugval zal kennen, terwijl Nissan en Mitsubishi maximaal op een status-quo rekenen. De problemen worden vooral toegeschreven aan de stijgende kosten voor grondstoffen.”

Groeipijler

Ondanks die druk op de winsten willen de autobouwers de investeringen in onderzoek en ontwikkeling verder opvoeren. Toyota wil dit jaar 9,3 miljard dollar investeren in onderzoek en ontwikkeling. Bij Nissan is er eveneens sprake van een bedrag van 4,51 miljard dollar. Dat betekent een nieuw record. Die investering komt neer op ongeveer 1,123 dollar per wagen.

De analisten voegen eraan toe dat de lijst met nieuwe technologieën bijzonder lang is. “Toyota, Honda en Nissan werken aan de ontwikkeling van batterijen met vaste stoffen, terwijl Subaru van start wil gaan met een interne productie van elektrische wagens”, stippen de analisten aan.

“Mazda werkt aan nieuwe ontwikkelingen rond zijn traditionele wankelmotor. Verder zijn er de nieuwe technologieën op basis van waterstof, duurzame oplossingen, de autonome mobiliteit en connectiviteit.”

“Met al die ontwikkelingen is het duidelijk dat de Japanse constructeurs voor een periode van belangrijke investeringen staan”, merken de analisten nog op, daarbij verwijzend naar Ashwani Gupta, operationeel directeur van Nissan.

Die stelde immers dat het bedrijf zijn investeringen in onderzoek en ontwikkeling jaarlijks verder uitbreidt omdat de constructeur heel goed beseft dat die activiteit de cruciale groeipijler van de sector vertegenwoordigt.

Meer