Stad Leuven

Lubbeek fel gekant tegen mobiliteitsplan Kessel-Lo: "Er moet overleg komen"

De gemeente Lubbeek is niet te spreken over het nieuwe mobiliteitsplan voor de Leuvense deelgemeente Kessel-Lo. Door dat plan zal heel wat verkeer zich verplaatsen naar gemeenten in het oosten van Leuven, terwijl het daar al zo druk is. Dat zegt burgemeester van Lubbeek Theo Francken. Hij vraagt dringend overleg.

Eind april stelde de stad Leuven het mobiliteitsplan voor deelgemeente Kessel-Lo voor. Bedoeling is om het verkeer daar vlot en veilig te laten verlopen, en de woonstraten in Kessel-Lo aangenamer te maken. Dat gebeurt door straten éénrichting of zelfs helemaal autoluw te maken. Ook een zone 30 wordt in de meeste straten ingevoerd. Maar niet iedereen is zo tevreden met dat nieuwe mobiliteitsplan. Gemeenten als Lubbeek, Bierbeek, Holsbeek en Boutersem voelen dat het verkeer door het plan hun richting wordt uitgeduwd.

“De afgelopen jaren hebben we al heel wat problemen met auto’s die van de Tiensesteenweg richting de Diestsesteenweg moeten en daarvoor door kleine dorpskernen als Pellenberg, Korbeek-Lo en Lovenjoel moeten. Als ze het in Kessel-Lo nog moelijker maken om te rijden met dat strikte mobiliteitsplan, dan komt er nog meer verkeer door die kleine dorpen”, zegt burgemeester van Lubbeek Theo Francken (N-VA).

Overleg

“Wij zijn vragende partij voor overleg want dat is er nu onvoldoende of niet geweest”, zegt Francken. “Drie jaar geleden was er discussie over het afsluiten van de Panoramalaan in Korbeek-Lo, Bierbeek, voor niet-geautoriseerd verkeerd. Dat heeft toen voor veel discussie gezorgd tussen verschillende burgemeesters. Leuven was betrokken partij en kon daar niet mee leven dat Bierbeek dat zou doen. Nu doet Leuven hetzelfde, en dat begrijpen wij niet. Toen is de beslissing vernietigd door de Vlaamse regering en is er overleg geweest met de gouverneur. Ik denk dat men dat nu beter ook organiseert voordat het helemaal escaleert.”

Om het probleem van sluipverkeer aan te pakken tussen de Tiense- en Diestesteenweg loopt momenteel een onderzoek om de expresweg door te trekken. “Ook daar zijn veel contra’s, maar het zal niet anders kunnen dan de knoop door te hakken. We proberen met allerlei maatregelen ervoor te zorgen dat het leefbaar blijft voor onze inwoners. Maar als Leuven weer begint met veel verkeer te weren uit grote stukken van Kessel-Lo, dan betekent dat meer verkeer op onze wegen en daar is geen marge meer voor. Dat moet overlegd worden, anders komen er problemen van. Wij gaan vandaag nog een brief sturen naar de stad Leuven voor dat overleg", besluit Francken.

Het mobiliteitsplan ligt op 27 juni ter goedkeuring voor op de gemeenteraad van Leuven. Vanaf het najaar 2022 voert de stad het plan normaal gezien uit.

Meest gelezen