Nachttrein vanuit Brussel naar Berlijn en Praag opnieuw uitgesteld, wél snelle trein tussen Parijs en Berlijn op komst
Openbaar vervoerEr zullen deze zomer nog geen nachttreinen rijden vanuit Brussel, via Amsterdam, naar Berlijn, Dresden en Praag. Een nieuwe richtdatum is er nog niet, zo staat op de website van de Nederlands-Belgische start-up European Sleeper. Dinsdag kondigde daarentegen Deutsche Bahn en zijn Franse tegenhanger SNCF aan een snelle en rechtstreekse treinverbinding tussen de hoofdsteden Berlijn en Parijs te plannen.
Initieel werd er gemikt op de lente van 2022, dat werd later “begin van de zomer”. Maar ook deze streefdatum wordt dus niet gehaald.
Volgens mede-initiatiefnemer Chris Engelsman is er meer tijd nodig dan gedacht en is er op verschillende vlakken al goed vooruitgang geboekt. “Maar het lukt nog niet om in de zomer operationeel te worden”, verduidelijkt hij. European Sleeper wil zo snel mogelijk de nachttrein realiseren. “We zien het nog steeds heel rooskleurig in.”
Volgens Engelsman gaat het om een complexe materie en zijn er nog allerlei obstakels. Intussen lopen de voorbereidingen voort en is er onder meer een boekingsmodule en een website en wordt gewerkt aan een klantenservice. “We zijn op alle fronten druk bezig met de voorbereidingen. Het kan ook opeens snel gaan.” Het is beter een startdatum te communiceren als die zeker is, luidt de boodschap.
European Sleeper werkt voor de nachtelijke verbinding samen met de Tsjechische spooronderneming RegioJet. De start-up zegt nog te werken aan andere nachttreinen. “We zien veel mogelijkheden richting het zuiden van Europa, maar een trein naar Scandinavië klinkt ook veelbelovend”, luidt het.
Momenteel rijdt er één nachttrein in België. De NightJet van de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB rijdt drie keer per week tussen Brussel (via Luik en Duitsland) en de Oostenrijkse hoofdstad Wenen.
Snelle rechtstreekse treinverbinding tussen Parijs en Berlijn op komst
Vanaf eind 2023 moeten deze treinen rijden, zei SNCF-topman Jean-Pierra Farandou dinsdag. In Straatsburg kondigden beide maatschappijen ook aan dat de 15 jaar geleden opgestarte hogesnelheidsverbindingen tussen beide landen uitgebreid worden.
“Het hogesnelheidsverkeer tussen Duitsland en Frankrijk is een uitstekend voorbeeld van hoe aantrekkelijke verbindingen het grensoverschrijdend verkeer per spoor stimuleren”, zei de CEO van de Deutsche Bahn, Richard Lutz.
Een snelle rechtstreekse verbinding tussen de twee hoofdsteden is logisch, vindt SNCF-baas Farandou. “We stellen vast dat de mensen alsmaar langere trajecten afleggen. Er zijn echt mensen die bereid zijn vijf, zes, zeven uur in een trein willen blijven zitten. Parijs-Berlijn is trouwens een traject van zeven uur. Enkele jaren geleden vonden we dat lang, en vreesden we niemand hiervoor warm te kunnen maken.” Vandaag noemt de SNCF de bezettingsgraad op de treinen Parijs-Milaan en Parijs-Barcelona “verbazingwekkend”.
Het plan is om in eerste instantie dagelijks een heen en terug in te leggen tussen Parijs en Berlijn, via Frankfurt. Eerder kondigde de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB al aan om, ook vanaf eind 2023, een nachttrein Parijs-Berlijn in te leggen. “Dat zal tegelijk gebeuren”, aldus Farandou.
Er lopen ook gesprekken over nog meer snelle verbindingen tussen Duitsland en bestemmingen in Zuid-Frankrijk. Vandaag rijden er per dag al zes treinen tussen Frankfurt en Parijs en vijf tussen Stuttgart en Parijs, waarvan er een van en naar München rijdt. Sinds tien jaar is er elke dag een trein tussen Frankfurt en Marseille. De Duits-Franse samenwerking was de voorbije 15 jaar goed voor zowat 25 miljoen reizigers.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Voorlopig rijdt de nachttrein vanuit België maar naar één stad, maar je kan nog uitwijken”: experts geven de opties en leggen uit hoe je best boekt
-
Federale regering keurt spoorwegplan van minister Gilkinet goed: elke 30 minuten trein op hele net
De ministerraad heeft vrijdag het licht op groen gezet voor Spoorvisie 2040, het plan waarmee minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) het spoorwegbeleid voor de komende twintig jaar richting wil geven. Doel is meer mensen en bedrijven op de trein te krijgen, met elke 15 minuten een trein rond de grote steden. -
Livios
“Mollen verstoren, kan een averechts effect hebben”: zo bind je de strijd wél aan met de diertjes in je tuin
Molshopen ontsieren het gazon en vormen een doorn in het oog voor menig hobbytuinier. De mol doden is echter geen goed idee, zo vertelt Dirk Criel van Natuurpunt aan Bouwsite Livios. Wat je dan beter doet? Je tuin minder aantrekkelijk maken voor mollenpootjes. -
-
Mysterie: 3 passagiers spoorloos na busongeval in Leipzig
-
Polen stuurt militairen naar Frankrijk om Olympische Spelen te helpen beveiligen, ook andere landen sturen militair personeel
Polen gaat militaire versterking sturen naar Frankrijk om de Olympische Spelen in Parijs te helpen beveiligen. Dat heeft de Poolse minister van Defensie, Wladyslaw Kosiniak-Kamysz, donderdag aangekondigd. Na de aanslag in Moskou heeft Frankrijk 4.000 bijkomende militairen in staat van paraatheid gebracht vanwege een aanslagdreiging. -
Gezocht bij Franse geheime dienst: kleermaker die spionagemateriaal kan verstoppen
De Franse geheime dienst DGSE is op zoek naar een bijzonder profiel: een “couturier in soepele stoffen”. Van de nieuwe werknemer wordt verwacht dat die allerhande spionagemateriaal onopvallend in kledij kan verstoppen. Het klinkt wat als een assistent van personage ‘Q’, de technische knobbel die geheim agent James Bond van handige, soms levensreddende snufjes voorziet. -
Zware moord- of roofmoordzaken kunnen niet meer verjaren
-
5
Flexplusvervoer uitgesteld naar 2027
-
UPDATE35
VRT ontkent “grensoverschrijdend gedrag” en “toxisch leiderschap”, maar geeft toe dat er “werkpunten” zijn na anonieme brief van (ex-)medewerkers
Een mail van drie anonieme (ex-)medewerkers van de VRT brengt mogelijk nieuwe gevallen van “grensoverschrijdend gedrag” en “toxisch leiderschap” aan het licht op de nieuwsdienst van de openbare omroep, meer bepaald bij de Redactie Jong. Die redactie is verantwoordelijk voor het kinderjournaal ‘Karrewiet’ en het Instagram-kanaal ‘nws.nws.nws’. VRT wuift via een intern bericht de meldingen weg, maar erkent wel dat er “een aantal werkpunten zijn bij de betrokken redactie”. -
HLN Shop
SOS onkruid: hoe pak je het snel en eenvoudig aan? Met deze vijf toestellen is je tuin klaar voor de lente
Om van je buitenruimte opnieuw een paradijselijke place to be te maken, steek je best zo snel mogelijk de handen uit de mouwen. Dit hoeft evenwel niet het einde van je ontspannen weekendjes in te luiden: met het juiste gereedschap zie je meteen resultaat, zónder je uit de naad te moeten werken. HLN Shop stipt een handvol hulpmiddelen aan waarmee het onderhoud van je hof kinderspel wordt. -
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras