Bedrijven wereldwijd hebben recordbedrag aan dividenden uitgekeerd in het eerste kwartaal van dit jaar

Uit een analyse van de vermogensbeheerder Janus Henderson blijkt dat bedrijven wereldwijd nog nooit zoveel dividenden hebben uitgekeerd als in het eerste kwartaal van dit jaar. De beheerder spreekt van een stijging met 11 procent tot 302,5 miljard dollar.

Door het recordbedrag aan dividenden dat in het eerste kwartaal van dit jaar werd uitgekeerd, heeft Janus Henderson de verwachtingen voor 2022 naar boven bijgesteld. De vermogensbeheerder denk dat aandeelhouders tegen het einde van dit jaar 1.540 miljard dollar aan dividenden zullen gekregen hebben. Dat een stijging van 4,6 procent ten opzichte van 2021, dat al een recordjaar was, meldt AFP.

Met uitzondering van 2020, een jaar waarin er sprake was van een afname, zijn de uitbetalingen gestaag gerezen en verdubbeld sinds 2009, toen de vermogensbeheerder de studie opstelde. In de analyse wordt er wel enkel gekeken naar de 1.200 grootste beursbedrijven (op basis van marktwaarde) ter wereld.

Inflatie

Net nu de inflatie hoge toppen scheert, keren de bedrijven een recordbedrag aan dividenden uit. Volgens de analyse heeft 94 procent van de ondernemingen de dividenden verhoogd. Als we enkel naar de Verenigde Staten kijken, loopt dat cijfer zelfs op tot 99 procent.

Het zal als geen verrassing komen dat de aandeelhouders van olie- en mijnbouwbedrijven hun dividenden het meest zagen stijgen. De mijnbouwbedrijven hebben het dividend opgetrokken met 29 procent.

Ook de scheepvaartsector kon de aandeelhouders een hoger dividend voorschotelen. Die sector heeft als gevolg van de pandemie en de oorlog in Oekraïne alles teruggewonnen wat het in het afgelopen decennium had verloren.

De aandelenmarkten krijgen het momenteel zwaar te verduren, maar de bedrijfswinsten zijn nog niet aangetast dankzij het herstel na de pandemie. Voorlopig zijn het dus voornamelijk de consumenten die gebukt gaan onder de energiecrisis. Maar zij blijven een essentiële schakel in de wereldeconomie. “Een daling van het consumentenvertrouwen en dus van de consumptie kan in het beste geval leiden tot stagflatie of in het slechtste geval tot een recessie“, zo waarschuwen economen.

(ns/lb)

Meer