Meta begint met delen van details over hoe adverteerders hun publiek bereiken

Het moederbedrijf van Facebook en Instagram, Meta, zal dit jaar beginnen met het openbaar maken van details over hoe adverteerders zich richten op de gebruikers van beide platformen.

De aankondiging van het bedrijf volgt op jaren van kritiek dat sociale media te veel informatie achterhouden over hoe politieke adverteerders deze platformen gebruiken om groepen mensen te benaderen. De campagnes die gevoerd worden op Facebook en Instagram zouden namelijk polariseren, verdeeldheid zaaien of mensen misleiden.

“Door gebruikers te informeren over waarom ze bepaalde advertenties krijgen en van wie, met betrekking tot sociale kwesties, verkiezingen en politiek, hopen we mensen te helpen beter te begrijpen welke praktijken er worden gebruikt door adverteerders om potentiële kiezers te bereiken op onze technologieën”, aldus Jeff King, in een verklaring van Meta.

Meta zegt dat het in juli – enkele maanden voor de Amerikaanse tussentijdse verkiezingen – zal beginnen met het vrijgeven van details over de demografie en de interesses van de doelgroepen die worden benaderd met advertenties. Ook zal het delen hoeveel geld adverteerders hebben uitgegeven in hun poging om mensen in bepaalde Amerikaanse staten te bereiken.

De nieuwe details kunnen meer licht werpen op de manier waarop politici misleidende of controversiële politieke boodschappen verspreiden onder bepaalde groepen mensen. 

In 2020 haalde Meta 86 miljard dollar aan inkomsten op, mede dankzij zijn advertentiesysteem. Het systeem van Meta is zo aangepast dat adverteerders zich kunnen richten op één specifieke gebruiker uit miljarden op het platform.

Desinformatie gericht op Latino’s

Belangengroepen en Democraten beweren al jaren dat misleidende politieke advertenties de Facebookfeeds van Spaanstalige bevolkingsgroepen overspoelen. Zo stuurde een groep van 21 Democratische wetgevers vorige maand een brief naar Facebooktopman Mark Zuckerberg, waarin ze hun bezorgdheid uitten over de verspreiding van Spaanstalige desinformatie.

Desinformatie is een groot probleem in de Spaanstalige gemeenschap in de Verenigde Staten. Onderzoekers zeggen dat valse berichtgeving een belangrijke rol speelde voor Latino’s die op de voormalig president Donald Trump stemden bij de verkiezingen in 2016 en 2020. Onderzoeksbureau Equis zag dat YouTube een belangrijke actor was bij het overtuigen van Latino’s om op Trump te stemmen. De video’s gepost op het videoplatform bleken echter vol verkeerde informatie te staan, aldus de onderzoekers.

In 2017 raakte bekend dat gedurende de presidentsverkiezingen van het voorgaande jaar, naar schatting 126 miljoen Amerikanen zijn beïnvloed door desinformatie, verspreid door Russische actoren. Daarnaast heeft Twitter in de dagen na de verkiezingen 2.752 verschillende accounts gedetecteerd die gelieerd zijn aan het Russische bedrijf Internet Research Agency. Dat bedrijf zou volgens Variety namens de Russische overheid campagnes uitvoeren ter beïnvloeding van grote groepen mensen. Twitter kondigde in 2017 aan geen advertenties meer te publiceren van de Russische nieuwsmedia RT en Spoetnik.

Franse verkiezingen

Om het verspreiden van desinformatie tegen te gaan, lanceerde Meta eerder al in Frankrijk een reeks van initiatieven. Zo konden WhatsAppgebruikers het persagentschap Agence France-Presse (AFP) contacteren in het geval van vermoedelijk nepnieuws. Journalisten van het AFP gingen vervolgens de berichtgeving controleren.

Daarnaast werkte Meta samen met verschillende Franse persdiensten en onafhankelijke factcheckers om de circulatie van desinformatie tegen te gaan.

(am)

Meer