© Tom Cornille 

Water met een geurtje aan, een echte hype op de speelplaats: “Mijn dochter drinkt nu méér water”

80% van wat we proeven, krijgen we binnen via geur. Daar speelt de Duitse drinkbus ‘Air up’ handig op in: je drinkt puur water maar dankzij een geurpod op het mondstuk, krijgt het een smaakje. Onder de jeugd is het vandaag een rage. “Mijn dochter drinkt nu méér water, en dat vind ik heel positief”, zegt de moeder van Dotte (11) uit Edegem.

Sylvia Mariën

Dotte zit in het vijfde leerjaar van de Sint-Lutgardisschool in Schelle. Daar waren er al heel wat klasgenootjes met een Air up-drinkbus, toen Dotte in maart centjes kreeg voor haar verjaardag. “Het leek mij iets heel leuks, en dan heb ik ook zelf zo’n drinkbus gekocht. Het is wel een hype, ja. Ik neem ze mee naar school én naar de dansles.”

De Air up-starterset kost 34,95 euro met twee geurpods erbij. De fles (650 ml) ziet eruit als een gewone drinkbus met een rietje en een dop, maar op het mondstuk past een geurpod. Die máákt het product, dankzij een vlies met natuurlijk aroma. Wordt er aan het rietje gezogen, dan komt met het water (plat of bruis) ook geparfumeerde lucht vrij, die mee de keel in gaat. Via de keel gaat die lucht naar de neus, en zo proef je de geur. Het water lijkt op water met een smaak. Er zijn er verschillende - veel vruchtensmaken, maar ook komkommer, vlierbloesem, cola en ijskoffie bijvoorbeeld.

Fruitsmaak

Dotte heeft het liefst de wilde bessen en de watermeloen, vertelt ze, “en de oranje limonade”, met simpel kraantjeswater. Ze heeft thuis sowieso de gewoonte om water te drinken, en zo weinig mogelijk frisdrank. “Maar nu is elke dag haar drinkbus na school leeg, en het is best een grote drinkbus. Het is ook de eerste die niet lekt. Voorheen had ze een kleinere, en die was na school niet altijd op”, vertelt mama Eveline.

Iets wat we lekker vinden, grijpen we sneller naar - logisch. “Daarom vind ik dit een knap idee om mensen meer water te doen drinken”, zegt Lobke Van den Wijngaert, chef Gastro-engineering. “Geur maakt 80% van onze smaakgewaarwording uit. Test het maar eens met een speculaaskoekje. Met je neus dicht proef je bloemige suiker, met je neus open proef je de speculaaskruiden pas. Cola bijvoorbeeld is ook heel olfactorisch: we gebruiken onze neus om die typische smaak te ervaren.”

Retronasaal

Op een consumentenforum getuigt een Air up-gebruikster dat ze al twee maanden geen cola meer drinkt dankzij de colapods. Dat brengt de suikerconsumptie stevig omlaag. Vooral ‘meer water drinken’ doet het ‘m. “Mijn dochter dronk normaal met moeite één glas water per dag”, schrijft een moeder. “Nu drinkt ze wel drie drinkbussen per dag.” Of: “Mijn kinderen drinken nu water bij de vleet.” Maar er zijn ook negatieve reviews. “Werkt hier voor geen meter”, schrijft een moeder. “Zoon en ik vinden het vreselijk stinken, en we hebben echt wel verschillende geurtjes geprobeerd. Ons brein wil niet gefopt worden, denk ik. Dure miskoop geweest.”

Ook ‘air up’ zelf noemt zijn product trouwens een ‘neurologische truc’. Retronasaal ruiken doen we via onze mond, in tegenstelling tot orthonasaal ruiken - wanneer de geur uit de omgeving gewoon via de neus binnenkomt. “Beide doen we constant”, zegt Van den Wijngaert. “Als we warm eten, gaan er door verdamping heel wat stoffen naar onze neus.”

De geurpods zorgen ervoor dat je water een smaakje krijgt. © Tom Cornille 

“Het kan wel zijn dat wie gewend is heel zoet te drinken - een van de vijf basissmaken die echt wel in onze mond zitten, een smaakje via geur te flauw vinden”, zegt zij nog. Ook reukproblemen door een verkoudheid of neuspoliepen bijvoorbeeld, kunnen een invloed hebben.

Dotte denkt dat ze nog lang plezier zal hebben van haar drinkbus. “Er zijn nog veel smaakjes om af te wisselen.” Die zijn weliswaar niet goedkoop. Een zakje met drie pods kost 8,95 euro. Eén pod is goed voor zo’n vijf liter water. Dotte komt met één pod twee weken toe.

Winkels krijgen geregeld de vraag van klanten naar de Air ups, maar voorlopig zijn ze alleen online te bestellen. De Duitse makers lanceerden ze in België in november 2020, en kenden in de loop van vorig jaar in heel Europa een enorme groei, met nu al meer dan een miljoen klanten.

https://nl.air-up.com/

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER