De onschatbare waarde van Sheryl Sandberg voor Meta: ze was tussen 2008 en 2021 mee verantwoordelijk voor een omzetstijging van 43.000 procent

Woensdagavond was er een bom ingeslagen bij Meta, het bedrijf boven onder meer Facebook en Instagram. Sheryl Sandberg kondigde toen aan dat ze opstapt als Chief Operating Officer (COO). Volgens verschillende analisten was de rol die Sandberg binnen het bedrijf heeft gespeeld van onschatbare waarde.

“Dit is het einde van een tijdperk”, schreef Mark Zuckerberg, CEO van Meta, op zijn eigen Facebookpagina kort nadat het nieuws over het vertrek van Sandberg bekend werd gemaakt. “Ze creëerde kansen voor miljoenen mensen over de hele wereld, en ze verdient de eer voor zoveel van wat Meta vandaag is.”

Omzet toegenomen met 43.000 procent

Het bericht van Zuckerberg is zeker niet overdreven. 14 jaar lang fungeerde Sandberg als de rechterhand van Zuckerberg, die haar in 2008 weghaalde bij Google. Met haar mee aan het roer zag het bedrijf de omzet zienderogen toenemen. Tussen 2008 en 2021 is die gestegen van 272 miljoen tot een slordige 118 miljard dollar. Dat is een toename van maar liefst 43.000 procent in iets meer dan een decennium tijd. Dat schrijft de nieuwssite Axios.

Gedurende haar carrière bij Meta hield Sandberg toezicht op honderden initiatieven die uiteindelijk het moderne reclame-ecosysteem zouden creëren. Zij heeft er mee voor gezorgd dat kleine bedrijven zich via gebruikersgegevens wereldwijd op bijna elke klant kunnen richten. Sandbergs intense focus op schaal en meetbare resultaten voor adverteerders leidde tot het enorme commerciële succes van Meta.

Voorts heeft Sandberg er haar prioriteit van gemaakt om adverteerders bij te scholen en kennis te laten maken met de mogelijkheden van sociale media. Zo heeft ze jarenlang programma’s en teams opgebouwd om adverteerders, van grote bedrijven tot piepkleine buurtwinkels, te leren hoe ze haar platform efficiënt kunnen gebruiken.

Een keerzijde

Maar er was ook een keerzijde aan dit alles: de “op maat gemaakte” advertenties gingen gepaard met privacyschandalen. Denk bijvoorbeeld aan het schandaal met Cambridge Analytica, waarbij de gegevens van tientallen miljoenen Facebook-gebruikers onrechtmatig in handen kwam van het Brits-Amerikaanse databedrijf.

Dergelijke schandalen hebben een schaduw geworpen op de rol die Sandberg gespeeld heeft bij het commerciële succes van Meta. Professor Scott Galloway noemde Zuckerberg en Sandberg drie jaar geleden zelfs “een van de gevaarlijkste en meest schadelijke managementduo’s aller tijden.”

Sandberg wordt nu opgevolgd door Javier Olivan, momenteel nog Chief Growth Officer bij het bedrijf. Zuckerberg liet intussen wel weten dat de rol van COO een andere invulling zal krijgen. Het is momenteel koffiedik kijken wat de toekomst brengen zal voor Sandberg, maar ze zal vanuit de raad van bestuur nog altijd een bijdrage leveren aan Meta.

(lb)

Meer