Waarom de ‘ouderwetse’ trommelrem terugkeert, ook in dure nieuwe auto’s
Trommelremmen werden tot voor kort alleen nog toegepast op kleine auto’s en budgetmodellen. Duurdere auto’s zijn standaard voorzien van de beter functionerende schijfremmen. Maar de ‘ouderwetse’ trommelrem keert terug en dat heeft alles te maken met de opmars van de elektrische auto.
De trommelrem is in opkomst, maar niet zoals we hem kennen. De trommelrem van de toekomst maakt gebruik van een elektrische aansturing in plaats van hydraulisch. Hiervoor kunnen kleine elektromotoren worden gebruikt omdat de trommel door zijn ontwerp minder druk nodig heeft. Toch worden auto's ook nu al voorzien van trommelremmen en dat komt doordat remmen in elektrische auto's veel minder gebruikt worden.
Elektrische auto’s remmen grotendeels af door remenergie te recupereren. Deze energie wordt opgewekt door een generator en daarmee wordt de accu weer gevuld. Door deze terugwinning wordt de klassieke rem in het dagelijks leven steeds minder gebruikt. Bij de juiste rijstijl wordt zelfs tot 95 procent van de vertraging van je auto opgevangen door het regeneratieve remsysteem. Dat is mooi voor je accu, maar slecht voor de remschijven.
Roest zorgt voor gevaar
Wanneer je auto een paar dagen in de regen staat, is vaak al een klein roestlaagje te zien op je remschijven. Dat is er normaal gesproken zo af wanneer je een paar keer remt, behalve bij elektrische auto's. Deze roestlaag blijft zich dus opbouwen en kan in extreme gevallen zelfs leiden tot uitval van het remsysteem. Trommelremmen hebben hier geen last van, want in tegenstelling tot de ‘open’ schijven die zijn geoptimaliseerd voor koeling, is de remtrommel een gesloten systeem dat aanzienlijk minder gevoelig is voor water en vuil.
Trommelremmen: minder fijnstof
In elektrische auto's leiden trommelremmen op die manier tot duurzamere en betrouwbaardere remmen. Trommelremmen scoren in vergelijking met schijfremmen ook goed als het gaat om fijnstofvervuiling: daar waar schijfremmen de remstof ongefilterd wegslingeren, heeft het gesloten trommelremsysteem een opvangbak die tijdens inspecties geleegd kan worden. Dat is van groot belang, aangezien remblokken, banden en slijtage van het wegoppervlak direct bijdragen aan meer dan de helft van de totale fijnstofvervuiling.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
-
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
Voor een optimaal rendement van je zonnepanelen, is een regelmatige onderhoudsbeurt geen overbodige luxe. Maar hoe vaak moet je je zonnepanelen reinigen? Welke producten gebruik je daarvoor? En kan je dit zelf doen? Deze tips van bouwsite Livios helpen je op weg. -
-
HLN Shop
Op reis met alleen maar handbagage: zo krijg je alles in je koffer zonder te moeten proppen
-
Deze vakantie met de auto door Duitsland? Opgelet: alleen in dit geval geldt er geen snelheidslimiet
Heel wat automobilisten zijn ervan overtuigd dat een snelheidslimiet op Duitse snelwegen automatisch eindigt wanneer bij de eerstvolgende oprit van de ‘Autobahn’ geen herhalingsbord staat. Maar dat is niet het geval. Tijd om dit misverstand de wereld uit te helpen. -
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
Spaargids.be
Meer spaarrente strikken? Met deze tips loop je je getrouwheidspremie niet mis
-
PREMIUM
Een kapotte distributieriem kan duizenden euro’s kosten: bij deze automodellen moet je extra opletten
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
De hoogdagen lijken voorbij voor Tesla. Voor het eerst sinds de coronapandemie gaan de verkoopcijfers bij de elektrische autobouwer bergaf tegenover het jaar voordien. Dit jaar speelde het bedrijf van Elon Musk al 240 miljard euro beurswaarde kwijt. Hoe komt dat? We vroegen het aan HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
Europa wil vanaf 2035 komaf maken met verbrandingsmotor: “Voor consumenten zal het goedkoper worden”
9 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGaston Miar
Roger Kerhove
Geert Tamsyn
Marc Van Loo
Theo Van Hoof