EASA: “Veiligheid Russische luchtvaart komt steeds meer in gedrang”

De veiligheid van de Russische luchtvaart gaat snel achteruit. Er worden immers vliegtuigen van fabrikanten uit het westen ingezet, zonder echter nog langer toegang te hebben voor reserveonderdelen. Ook het degelijk onderhoud van de toestellen komt zwaar in het gedrang. Dat heeft Patrick Ky, directeur van het European Aviation Safety Agency (Easa), gezegd.

De problemen vinden volgens de Easa hun oorsprong in de aanval van Rusland op buurland Oekraïne. Die agressie dreef de Europese Unie en de Verenigde Staten ertoe om de beschikbaarheid van reserveonderdelen voor Russische luchtvaartmaatschappijen te beperken.

Kannibaliseren

“We hebben hier met een bijzonder onveilige situatie te maken”, merkt Patrick Ky op. Hij benadrukte tevens dat regelgevers weinig overzicht hebben over vliegtuigen van westerse makelij die momenteel in Rusland worden ingezet. Evenmin is het duidelijk dat er de voorbije maanden al veiligheidsproblemen zouden zijn opgetreden.

“Naarmate de tijd verstrijkt, nemen ook de veiligheidsrisico’s toe”, gaf Ky nog te kennen. “Er circuleren inmiddels berichten dat Rusland uiteindelijk zal worden gedwongen om vliegtuigen te kannibaliseren om andere toestellen langer te kunnen blijven inzetten.”

Na de uitbraak van de oorlog in Oekraïne kondigden de vliegtuigbouwers Boeing en Airbus aan de leveringen van reserveonderdelen aan Russische luchtvaartmaatschappijen te hebben opgeschort. In april werd de veiligheidsstatus van de Russische luchtvaart door de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) naar beneden bijgesteld.

Opgemerkt werd dat het Russische agentschap voor luchtvaart niet langer aan de veiligheidsnormen van de International Civil Aviation Organization (ICAO) voldeed. De Verenigde Staten hadden in maart ook al beslist om Russische luchtvaartmaatschappijen uit hun nationale luchtruim te weren. Eerder hadden ook de Europese Unie en Canada een gelijkaardige beslissing genomen. 

Zwarte lijst

Het Amerikaanse ministerie van Handel voegde ook meer dan 150 vliegtuigen van fabrikant Boeing die door Russische maatschappijen worden ingezet, toegevoegd aan een lijst van toestellen die mogelijk inbreuken tegen de Amerikaanse exportcontroles hebben gepleegd.

De vliegtuigen behoorden toe aan maatschappijen zoals Aeroflot, AirBridge Cargo, Utair, Nordwind, Aviastar-TU en Azur Air. De betrokken vloot werd zowel voor het vervoer van reizigers als cargo ingezet.

Het Amerikaanse ministerie merkte daarbij op dat elke activiteit op het gebied van onderhoud, herstel, tanken en andere services voor de vliegtuigen in strijd is met de exportcontroles van de Verenigde Staten.

Er werd aan toegevoegd dat de bedrijven onderworpen zijn aan de Amerikaanse wetgeving. “Dit zou niet alleen tot een verlies van exportvergunningen kunnen leiden, maar kan ook uitmonden in zware boetes en aanzienlijke gevangenisstraffen”, luidt het.

De Amerikaanse autoriteiten voegden eerder deze maand nog eens zeventig Russische bedrijven toe aan zijn zwarte lijst van ondernemingen waarmee tot nader order geen handel meer mag worden gedreven. Ook een aantal entiteiten uit de vliegtuigbouw zijn op die lijst terug te vinden.

(jvdh)

Meer