Eerste hulp bij "laadpaalstress" op vakantie: zo beperk je het aantal laadbeurten onderweg tot een minimum

Wordt 2022 het jaar van de laadpaalstress op reis? Het zou best kunnen, want steeds meer mensen rijden elektrisch, het aantal beschikbare laadpalen langs de snelwegen blijft beperkt en laden vraagt nu eenmaal tijd. Mich Vergauwen van VAB geeft bij "De inspecteur" op Radio 2 tips om minder kostbare vakantie-uren te verliezen op weg naar de zon.

“De allerbelangrijkste tip is: beperk je snelheid”, zegt Mich Vergauwen, woordvoerder van VAB.

De mobiliteitsorganisatie nam zelf de proef op de som. “We reden met twee identieke elektrische auto’s van Montélimar in Frankrijk naar Zwijndrecht, een trip van 930 kilometer. Om het gewicht van een gezin met twee kinderen na te bootsen, legden we er telkens 150 kg aan zandzakjes in.”

De ene auto reed Frankrijk door aan de maximumsnelheid, de andere koos voor "eco-rijden" aan maximaal 100 km per uur.

Het resultaat is opvallend: "team traag" kwam uiteindelijk met een kleine voorsprong van 10 minuten aan! “De snel rijdende auto legde de afstand af in 11 uur 50 minuten en had 6 laadbeurten nodig. De "tragere" ecorijder kon de klus klaren met 4 laadbeurten.”

Conclusie: het verbruik bij 100 km per uur ligt maar liefst 40 procent lager dan bij 120 of 130 km per uur. Dus moet je auto minder vaak aan de laadpaal. "En net dat laden wordt een doorslaggevende factor langs de drukke snelwegen deze zomer, want je kunt geen laadpaal reserveren", zegt Vergauwen.

Ook andere factoren spelen uiteraard een rol. "Hoe groter de lading aan boord, hoe meer je verbruikt. Een aanhangwagen, dakkoffer of fietsenrek maken een groot verschil. En ook de airco kan op warme dagen voor een hoog meerverbruik zorgen”, zegt Vergauwen.

We deden ook zelf even de test. Bekijk hier de reportage:

Videospeler inladen...

Buffer inbouwen

De drukte aan de laadpalen zorgt er ook voor dat je best met een plan de weg op gaat.

“Stel: je wagen heeft een autonomie van 200 kilometer. Als je dan de batterij bijna leeg rijdt, en na 180 kilometer vaststelt dat de laadpaal niet werkt, of er staan vier wagens voor je… Dan zal je met een bereik van 20 km niet ver meer geraken”, waarschuwt Vergauwen. “Je hebt meer vrijheid als je met nog 100 kilometer autonomie een laadmogelijkheid aangrijpt. Lukt het daar niet, heb je nog altijd de optie om uit te wijken."

De technologie staat gelukkig niet stil: bij Tesla en Ionity bijvoorbeeld kun je via de app live zien hoeveel palen er op elk moment vrij zijn. “Dus ja, je zal wel kunnen laden onderweg,” zegt Mich, “maar hou er toch rekening mee dat je hier en daar zult moeten uitwijken naar een plaats met lagere laadsnelheid.”

De laadsnelheid in een laadstation is trouwens ook afhankelijk van het aantal wagens dat aan het laden is: hoe meer auto’s er tegelijk ingeplugd zijn, hoe lager de laadsnelheid.

Een goede voorbereiding is alles

Vertrek nooit zomaar op reis. “Een goede voorbereiding is alles”, zegt Mich.

  • Stippel je route uit en reken bij voorkeur op grote laadstations van grote spelers (Ionity, FastNed, Tesla…) met meerdere snelladers. 
  • Bestel minstens twee of drie laadpassen van verschillende aanbieders om overal te kunnen opladen. 
  • Leg altijd een "oma-lader" in de koffer, de standaardlader die bij je auto geleverd wordt dus. In hoge nood kun je zo via een standaard stopcontact bijladen. 
  • Gebruik apps om laadpalen te zoeken, zoals Smoov of Chargenow. Gebruik ook de apps van de providers, omdat je daar ook kunt zien of en hoeveel laders er beschikbaar zijn. Sinds kort kun je trouwens ook andere merken opladen bij Tesla: via de Tesla-app zie je welke stations beschikbaar zijn voor alle automerken. 

Vergauwen voegt er nog een overnachtingstip aan toe. "Heeft je hotel onderweg een laadmogelijkheid? Informeer dan welk type lader er aanwezig is. Een gewoon stopcontact gaat tergend traag, maar wordt door sommige hotels wel beschouwd als laadmogelijkheid."

En tot slot: timing is alles

Vermijd dat je de weg op moet tijdens de zwarte weekends. “Dan zal het aantal (onmiddellijk) beschikbare snelladers ontoereikend zijn”, vreest Vergauwen. "Hou niet alleen rekening met de vakantieperiodes bij ons, maar ook die in de buurlanden.”

VAB raadt aan om vooral rekening te houden met de vakantietiming in Nederland, want dat land speelt een voortrekkersrol op het vlak van elektrisch rijden.

“Pas vanaf 9 juli begint de zomervakantie in een deel van Nederland (Midden-Nederland), vanaf 16 juli komt daar Noord-Nederland bij, vanaf 23 juli ook Zuid-Nederland.”

Meest gelezen