Getty Images

Heb of wil je een pakjesbus? Dan moet je vanaf vandaag voldoen aan volgende regels

Groot genoeg, voldoende beveiligd en voldoende zichtbaar: dat zijn de voorwaarden die de regering vandaag vastlegt in een nieuw wettelijk kader voor zogenaamde "pakjesbussen". Een pakjesbus is een brievenbus die groot genoeg is voor pakjes. Handig voor het geval je niet thuis bent als je pakje toekomt. En het is ook een duurzame oplossing, zegt minister voor Post Petra De Sutter (Groen).

Iedereen kent het wel: je bestelt online een pakje, wacht op de koerier, maar die komt net op het moment dat je de deur uit bent. Het pakje belandt dan doorgaans bij de buren of gaat terug mee met de koerier, want pakjes passen niet in een gewone brievenbus.

De laatste jaren is daarvoor een oplossing ontstaan: de "pakjesbus", een iets grotere brievenbus geschikt voor pakjes. Steeds meer mensen installeren zo'n pakjesbus, alleen is daar geen wettelijk kader voor. Tot vandaag, want bevoegd minister Petra De Sutter (Groen) heeft een Koninklijk Besluit klaar dat straks normaal gezien goedgekeurd wordt door de ministerraad.

Nieuw wettelijk kader

De tekst, een aanpassing van de huidige postwet, legt specifieke regels vast voor pakjesbussen. Zo moeten pakjesbussen voortaan onder meer:

  • voldoende beveiligd zijn,
  • groot genoeg zijn om pakjes minstens 33 bij 21 bij 12 cm te kunnen ontvangen,
  • zichtbaar zijn zonder dat koeriers moeten zoeken
  • en indien nodig een huis- of busnummer krijgen.

"Brievenbussen zijn wettelijk geregeld", verduidelijkt minister De Sutter. "Je weet perfect hoe ze er moeten uitzien, op welke hoogte die moeten hangen enzovoort. Dat is niet zo voor pakjesbussen. Het wettelijk kader laat nu toe dat je aan je huis een brievenbus én een pakjesbus, of een gecombineerde bus, kan plaatsen die voldoet aan de wettelijke standaarden."

Pakjesbussen laten toe dat je een pakje in een pakjesbus achterlaat, zoals je een brief in een brievenbus achterlaat
Petra De Sutter (Groen), minister voor Telecommunicatie en Post

Met de modernisering van de postwet wil minister De Sutter het plaatsen van pakjesbussen aanmoedigen. Een pakjesbus biedt immers veel voordelen, niet het minst voor het klimaat. Het vermijdt nodeloze verplaatsingen voor de koerier en de klant, zegt de minister.

"Ongeveer één op de tien pakjes kan niet geleverd worden omdat men niet thuis is. Vooral op het platteland is dat een probleem omdat mensen dat pakje dan meestal gaan ophalen met de wagen. Qua duurzaamheid is dat geen goede zaak. Pakjesbussen laten toe dat je een pakje gewoon in een pakjesbus achterlaat, zoals je een brief in een brievenbus achterlaat."

Sterke opmars

Pakjesbussen zijn alleszins in opmars in ons land. Exacte cijfers zijn er niet, maar volgens cijfers van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) die in Het Belang van Limburg staan, wordt het aantal pakjesbussen in Vlaanderen geschat op minstens 35.000.

Corona heeft de trend enorm versneld. Mensen zijn nog meer online gaan kopen, omdat ze fysiek niet naar de winkel konden
Leon Renson, zaakvoerder eSafe

Vooral bij nieuwbouwwoningen is er veel vraag naar. Dat ziet ook Leon Renson van het Waregemse bedrijf eSafe, een Belgische producent van pakjesbussen." Corona heeft de trend enorm versneld. Mensen zijn nog meer online gaan kopen omdat ze niet fysiek naar de winkel konden en dat hebben wij ook gezien in onze cijfers. Ons bedrijf groeide vorig jaar met 80 procent."

Wie een pakjesbus wil plaatsen, kan kiezen uit een heel gamma, al hangt daar ook wel een kostprijs aan vast. Zo zijn er bussen met mechanische valkleppen, die beschikbaar zijn vanaf 150 tot 600 euro. Maar er zijn ook bussen met een code, die je meegeeft bij je bestelling, of bussen die je vanop afstand kan bedienen met je smartphone. Daarbij ligt de kostprijs al snel een stuk hoger, tot zelfs 1800 euro.

Herbeluister hier het item over het nieuw wettelijk kader voor pakjesbussen in "De ochtend" op Radio 1:

Meest gelezen