Europees coronacertificaat met jaar verlengd
Het Europees Parlement heeft ingestemd met de verlenging van het juridische kader van het Europese digitale coronacertificaat met twaalf maanden. Dat moet reisbeperkingen vermijden indien het virus opnieuw aan een opmars zou beginnen. Tegelijkertijd vragen de Europarlementsleden wel dat het certificaat mogelijk sneller wordt afgeschaft, als de gezondheidssituatie dat zou toelaten.
Het coronacertificaat werd begin vorige zomer ingevoerd om het reizen binnen de Europese Unie te vergemakkelijken. Het certificaat bewijst dat de houder getest of gevaccineerd is of natuurlijke weerstand tegen het virus heeft opgebouwd na een infectie.
De geldigheid van het huidige kader verstrijkt op 30 juni. Hoewel de lidstaten momenteel van inkomende reizigers niet langer een certificaat vragen, leeft het besef dat de pandemie mogelijk nog niet voorbij is. Meer zelfs, het aantal infecties is opnieuw aan het toenemen.
Om te vermijden dat een nieuwe opstoot van een variant in de herfst of de winter voor nieuwe reisbeperkingen binnen de Europese Unie zou leiden, is besloten het kader met een jaar te verlengen tot eind juni 2023. Over de verlenging was al een akkoord bereikt met de lidstaten. De goedkeuring in het halfrond was dan ook een formaliteit.
De Europarlementsleden vragen wel dat het certificaat mogelijk sneller wordt afgeschaft. Op hun vraag zal de Commissie tegen het einde van het jaar de impact van het certificaat op de vrijheid van verkeer en de grondrechten evalueren. De Commissie zou dan al kunnen voorstellen om het systeem af te schaffen indien de gezondheidssituatie dat zou toelaten.
Lees ook: Gaat corona ook de zomervakantie nog verknoeien? (+)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Dit zijn de vijf vaakst verloren voorwerpen én een slimme oplossing
-
Directie Brussels Airlines: “Nieuwe stakingen hebben geen zin, we zitten op de limiet”
De directie van Brussels Airlines heeft een voorstel op tafel gelegd voor een gemiddelde koopkrachtverhoging van 6 procent voor de zowat 3.400 werknemers van de luchtvaartmaatschappij. Dat is echt de limiet, liet CEO Dorothea von Boxberg tijdens een persconferentie over de jaarcijfers weten. “Zelfs als er meer stakingen zijn, zullen we niet verder gaan.” -
Jobat
Doorsnee Belg verdient ruim 300 euro bruto méér dan vorig jaar, maar niet bij iedereen stijgen lonen even sterk
De doorsnee landgenoot verdient 3.800 euro bruto per maand, zo blijkt uit het nieuwe Salariskompas van Jobat.be. Het gaat dan over de mediaan: het middelste loon, wanneer we alle lonen van klein naar groot ordenen. Netto spreken we over ongeveer 2.500 euro. Welke elementen maken nog deel uit van ons loonpakket? En hoe tevreden zijn we hiermee? -
-
Belgen mogen zonder visum naar China reizen: visumvrijstelling van twee weken
-
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
Zwart, wit of grijs: het klinkt misschien wat eentonig, maar als je auto deze kleur heeft dan kun je rekenen op de nodige waardevastheid als je hem ooit wil verkopen. Daarnaast zijn er nog een paar andere elementen die de restwaarde van een voertuig bepalen. Independer.be maakt je wegwijs. -
PREMIUM
Astrid (52) werkt de helft van het jaar vanuit Griekenland: “1.000 euro netto per maand, dat was een typisch Grieks loon”
Een scheiding en ingrijpende veranderingen op haar werk deden Astrid Van den Maagdenberg (52) in 2003 besluiten om in Griekenland te gaan werken. “Mijn eerste job betaalde 6 euro per uur, genoeg om niet aan mijn spaargeld te hoeven zitten”, vertelt ze. Een scooterongeval en de coronacrisis deden Astrid een nieuwe richting inslaan, maar nog steeds werkt ze halfjaarlijks afwisselend in Merksem en op het eiland Kos. Ze vertelt hoe ze haar droomleven najoeg en de (financiële) obstakels heeft aangepakt. -
Sneeuw- én zonzeker Zuid-Tirol: vlucht weg van grijze lucht naar 300 dagen zonneschijn per jaar
-
PREMIUM
GETEST. Het vernieuwde Disneyland Hotel in Parijs: koninklijke makeover met royaal prijskaartje
-
KIJK. Daarom zitten stewardessen altijd op hun handen tijdens het opstijgen en landen
Stewardess en Tiktokker Henny Lim heeft een mysterie opgelost: waarom zitten stewardessen altijd op hun handen tijdens het opstijgen of landen? In een van haar video’s op het socialemediakanaal geeft ze een antwoord op de vraag. Het is deel van een positie die hen beschermt tegen lichamelijke letsels tijdens een noodlanding. Daarnaast overlopen ze ook nog eens in hun hoofd het ganse noodscenario. Zo staan ze altijd paraat als het misloopt. -
Independer
60 euro betalen voor slechts een paar minuten surfen: zo betaal je je niet blauw aan telecom op reis
Misschien heb je zelf al eens de kapitale fout gemaakt en de mobiele data van je smartphone ingeschakeld in het verkeerde land. Binnen de EU zorgt dat niet voor problemen, maar we durven al eens vergeten dat pakweg Zwitserland niet tot de EU behoort – en dat roaming er al snel handenvol geld kost. Independer.be wapent je met tips. -
Duitse spoorstaking van start: ook internationale treinen van en naar Brussel gehinderd
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerFranky Mattheyssens
Regina Blanckaert
Philippe Vanbelleghem