Eén op de vijf gezinnen heeft moeite om energierekening te betalen

Eén op de vijf gezinnen in België leeft in energiearmoede. Dat betekent dat de factuur een te groot deel van hun netto-inkomen uitmaakt of dat ze moeite hebben om de rekening te betalen en zelfs moeten besparen op verwarming. Dat blijkt uit een onderzoek van de Koning Boudewijnstichting en het Platform tegen Energiearmoede. Zij pleiten voor eenvoudiger facturen, om mensen met betalingsproblemen hun energiegebruik beter te laten beheren.

Het onderzoek is gebaseerd op cijfers over 2015. Daarin zijn de meest recente verhogingen van de energiekosten en belastingen nog niet meegenomen. “We houden er daarom ook rekening mee dat er in de toekomst nog meer mensen in de problemen kunnen komen”, zegt Julien Van Geertsom van het Platform tegen Energiearmoede.

“We vangen ook signalen op dat OCMW´s meer te maken krijgen met mensen met problemen. Steeds meer mensen maken ook gebruik van de speciale fondsen van OCMW´s, die er zijn om mensen te helpen die in de problemen zijn gekomen door hun energiefactuur.”

"Probleem vooral groot bij huurders"

De problemen zijn vooral groot bij huurders, die vaak te maken krijgen met slecht geïsoleerde huizen. De problemen zijn ongeveer even groot bij huurders in de sociale sector en de privésector.

Verder komen ook veel ouderen die hun eigen woning al hebben afbetaald in de problemen. Daarbij gaat het vaak om personen met een laag pensioen, die hun huis als extra pensioenvoorziening hebben. Vaak hebben zij ook niet geïnvesteerd in isolatie en energiebesparende maatregelen. Ongeveer 15 procent van de eigenaars van een al volledig afbetaald huis kampt met die problemen.

Daarnaast zijn het vooral alleenstaanden, éénoudergezinnen en vrouwen die moeten beknibbelen op verwarming of grote moeite hebben om de factuur te betalen. Daarbij speelt ook een rol dat de energiefacturen vaak erg onoverzichtelijk zijn. “Mensen weten niet wat zij al vooraf betaald hebben of hoeveel zij precies verbruiken”, zegt Van Geertsom. “Daardoor is het ook erg moeilijk om hun verbruik beter te beheren of daar goed zicht op te krijgen.”

Een werkgroep van het Platform en verschillende andere maatschappelijke organisaties komen daarom binnenkort met aanbevelingen voor veel kortere en duidelijker facturen. Daarop moet snel te zien zijn hoeveel nog te betalen valt, waar mensen terecht kunnen voor hulp en of zij onder het sociaal tarief vallen.

Ook zou het veel eenvoudiger moeten zijn om tarieven van andere leveranciers te vergelijken. De aanbevelingen worden tegen de zomer voorgelegd aan minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V).

Meest gelezen