Antwerpen-West: links de nieuwe fly-over van de E17 naar de E34 (c) Lantis

Hoe het viaduct van Merksem de komende maanden en jaren beetje bij beetje tegen de grond zal gaan

Het wordt nu écht concreet: in 2025 gaat in Antwerpen het viaduct van Merksem tegen de grond om plaats te maken voor een verdiepte en alvast deels overkapte ring. Op die plek komt bovendien een nieuwe aansluiting met de toekomstige Oosterweelverbinding. En dat zal je vanaf augustus al merken.

Over enkele jaren moet de nieuwe Scheldetunnel in Antwerpen een verbinding maken tussen het huidige knooppunt in Sint-Anna-Linkeroever en de bestaande ring ter hoogte van het Sportpaleis op rechteroever in Deurne. Op linkeroever zijn de werken al volop aan de gang. Op rechteroever nog niet echt maar vanaf augustus zal je dat binnenkort wel beginnen merken.

Vanaf het voorjaar van 2023 starten namelijk de werkzaamheden aan de zogenoemde Bypass in Merksem. "Dat is een tijdelijke snelweg en brug in Deurne en Merksem die vlak naast de huidige ring komt te liggen, " zegt Annick Dirckx, woordvoerder van Lantis, het bedrijf dat de Oosterweel bouwt. Dat moet Lantis in staat stellen om het viaduct in fasen af te breken om plaats te maken voor de nieuwe ring.

Het viaduct van Merksem
BELGA/WAEM

"Eerst komt er een tijdelijke snelweg ten oosten van de ring, dus kant Merksem en Deurne, waar het verkeer over drie rijstroken zal rijden, " aldus nog Dirckx. Dat wordt niet makkelijk want er is weinig plaats: richting Nederland zal je tegen 2025 over tijdelijke rijstroken rijden maar richting Gent zal het verkeer deels over het bestaande viaduct en nieuwe infrastructuur met gesplitste rijstroken een baan moeten zoeken.

Omdat er zo weinig plaats is, zal dat stapje voor stapje gebeuren. Uiteindelijk volgt het onvermijdelijke: elke pijler van het bestaande viaduct zal plaats maken voor de nieuwe en verdiepte ring en daarna krijgt het gedrocht van Merksem een defintieve plaats in de geschiedenisboeken.

Over een paar jaar krijgt het gedrocht van Merksem een definitieve plaats in de geschiedenisboeken

Nu al zie je de voorbereidingen voor de bouw van die Bypass. De bomen langs de ring in Merksem zijn gekapt. Daar komt die Bypass precies te liggen. Verder moet de Schijnkoker verlegd worden: dat is een ondergrondse koker die de wijken naast de ring beschermt tegen wateroverlast bij hevige regenval. Midden augustus start de aannemer met het bouwen van damwanden voor de aanleg van een sleuf waarin de nieuwe Schijnkoker kan gebouwd worden. Dat zal met geluidsoverlast gepaard gaan.

Op de kaart hieronder vind je een overzicht van de meest opvallende werkzaamheden van augustus 2022 tot het voorjaar van 2023.

Ook aan het beruchte kruispunt van de Schijnpoort in Deurne, ter hoogte van het Sportpaleis, neemt de bedrijvigheid na de bouwvakantie toe. De fietsinfrastructuur bij de Schijnpoortweg werd er de voorbije weken aangepast zodat fietsers veilig kunnen rijden tijdens de Oosterweelwerken. Nu moet echter ook het asfalt van het kruispunt vernieuwd worden. Dat gebeurt van woensdag 3 tot en met zaterdag 6 augustus. In die periode zal het drukke kruispunt en de afrit Deurne afgesloten zijn voor het verkeer.

De werkzaamheden bij Sint-Anna-Linkeroever (c) Lantis

Op de Bisschoppenhoflaan vlakbij het Sportpaleis komt er in augustus een nieuw dubbelrichtingsfietspad. De hele maand heeft het autoverkeer op de Bisschoppenhoflaan daarom maar één rijstrook in beide richtingen. In het najaar van 2022 zal Lantis ook de Oosterweelsteenweg aan het Noordkasteel verplaatsen zodat er ruimte vrijkomt om de tunnelmond van de Oosterweeltunnel aan de kant van rechteroever te bouwen.

Linkeroever: proefproject Lantis om vervuilde grond weg te halen

In april 2022 moest Lantis na een arrest van de Raad van State de graafwerkzaamheden op linkeroever en in Zwijndrecht stopzetten omdat de grond vervuild is met giftige stoffen, bekend onder de verzamelnaam PFAS.

“Sindsdien werd er op de werven op de linkeroever geen verontreinigde grond meer verwerkt,” zegt Luc Hellemans, algemeen directeur van Lantis. “We hadden echter onze voorzorgen genomen waardoor de activiteiten op onze werven niet volledig stilliggen.

Zo werkte Lantis verder aan nieuwe geluidswanden langs de E34 in Zwijndrecht. De fietssnelweg F41 in Zwijndrecht kreeg ook een upgrade. Het brugdek van de hoogste fly-over in Antwerpen-West – van de E17 naar de E34 en de toekomstige Scheldetunnel - zal eind deze zomer klaar zijn. Daarna plaatsen aannemers hier onder meer nog de verlichting, geluidsschermen en het wegdek. In het voorjaar van 2023 gaat de fly-over open. Daarnaast komt er vanaf het voorjaar van 2023 ook een nieuwe rijstrookindeling tussen Antwerpen-West en de Kennedytunnel.

Bouw van geluidsschermen in Merksem (c) Lantis

Intussen is Lantis zelf een proefproject gestart om de grond die met PFAS verontreinigd is, te reinigen, en dat in afwachting van een definitief wettelijk kader van de Vlaamse overheid. Dochterbedrijven van Jan De Nul en Deme hebben de opdracht gekregen om 20.000 kubieke meter met PFAS vervuilde grond aan te pakken. De helft van die grond komt van de werf op linkeroever, de andere helft van werven op rechteroever. De resultaten van het project worden in de tweede helft van dit jaar verwacht. 

Meest gelezen