BELGA/HANDOUT

Minder vracht op schepen kanaal Gent-Terneuzen door droogte, gestremd verkeer aan de sluizen

North Sea Port, de uitbater van de Gentse fusiehaven, vraagt schepen om minder lading mee te nemen om de diepgang te beperken. Door de aanhoudende droogte is de waterstand in het kanaal Gent-Terneuzen lager. De sluizen gaan ook minder open om te zorgen dat het water minder snel naar de zee loopt. Daardoor zijn er ook wachttijden voor de binnenvaart. 

Op het kanaal Gent-Terneuzen geldt een beperkte diepgang door de aanhoudende droogte. "Dat betekent dat schepen die het kanaal in of uit varen maximum 12,35 meter diep in het water mogen liggen", zegt Johan Bresseleers van North Sea Port. De waterstand is te laag voor diepere schepen. "Normaal gezien is de toegelaten diepte 12,50 meter. Dat lijkt een klein verschil, maar bij grote zeeschepen van 30.000 ton is dat een hele hoop vracht die niet vervoerd kan worden." 

North Sea Port voert de maatregel in samen met de waterbeheerders, de voorbije 2 zomers gebeurde dat ook. Schepen die dieper liggen moeten hun vracht verlichten. 

Op de Westerschelde kunnen schepen een deel van de vracht overladen in duwbakken die dan door de sluis worden geduwd 

Johan Bresseleers, North Sea Port

Aankomende schepen die te diep liggen kunnen aan de Westerschelde een deel van de vracht overladen in duwbakken. "Die worden dan door de sluis geduwd." Vertrekkende schepen uit de Gentse haven mogen niet meer volgeladen worden om zo de diepte te beperken.

Het Journaal sprak met binnenschippers:

Videospeler inladen...

Wachten aan de sluizen

Een andere en bijkomende maatregel die North Sea Port neemt, samen met de beheerders, is dat de sluizen in Terneuzen op het kanaal minder vaak open gaan. Dit om er zo voor te zorgen dat het kanaalwater minder snel naar de zee stroomt via de Westerschelde als er laagwater is. Schepen kunnen 8 uur lang niet door het complex. "Het is vrij uitzonderlijk dat we een dergelijke maatregel nemen", verklaart Bresseleers. 

De sluiting van de sluizen zorgt voor langere wachttijden. Wanneer de sluizen wel openen, worden er zoveel mogelijk schepenen tegelijk doorgelaten. Die maatregel geldt overigens ook aan het sluizencomplex in Evergem.

Meest gelezen