Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved

Drie schepen met samen 58.000 ton graan aan boord vertrokken uit Oekraïense havens 

Deze ochtend zijn drie vrachtschepen met samen zo'n 58.000 ton graan aan boord vertrokken uit Oekraïense havens. De schepen varen nu eerst naar Turkije voor inspectie. Vervolgens varen ze door naar Ierland, Turkije en het Verenigd Koninkrijk. Maandag vertrok een eerste schip met graan uit de haven van Odessa. De hernieuwde graanexport komt er na een 'graandeal' tussen Rusland en Oekraïne, onder bemiddeling van de Verenigde Naties en Turkije. 

Deze ochtend vetrokken drie schepen met samen zo'n 58.000 ton graan aan boord uit Oekraïense havens. Twee vrachtschepen vertrokken vanuit de havenstad Tsjornomorsk, één schip vertrok uit het belegerde Odessa. Eerder deze week vertrok voor het eerst sinds het begin van de oorlog een graanschip uit de haven van Odessa. 

Turkije, Ierland en het Verenigd Koninkrijk

De schepen die vandaag de Oekraïense havens verlaten, hebben elk een andere bestemming. De 'Navistar', het schip dat uit Odessa vertrok, vaart onder Panamese vlag via Istanboel naar Ierland. Het schip heeft 33.000 ton maïs aan boord. De 'Rojen', varend onder Maltese vlag, zet koers naar het Verenigd Koninkrijk. Het Turkse schip 'Polarnet' vaart naar Karasu, een Turkse haven aan de Zwarte Zee. Samen vervoeren de twee schepen ook zo'n 25.000 ton aan maïs. 

Maandag verliet voor het eerst een graanschip de haven van het belegerde Odessa. Het schip 'Razoni' voer onder de vlag van Sierra Leone naar Libanon met 26.000 ton graan aan boord. 

De drie schepen varen samen richting Turkije

Het graanakkoord

De hernieuwde graanexport komt er na een akkoord tussen Rusland en Oekraïne, onder bemiddeling van de Verenigde Naties en Turkije. Het akkoord kwam er na wekenlange onderhandelingen. Alle scheepvaartverkeer van en naar Oekraïne vaart via de Bosporus, een zeestraat in Turkije. Het graanakkoord bepaalt dat Turkije verantwoordelijk is voor de inspectie van die schepen, om na te gaan dat die geen wapens vervoeren. Eigenlijk is het de bedoeling dat er dagelijks een schip met graan uit Oekraïne vertrekt. 

Oekraïne is een heel belangrijke graanproducent voor de wereldmarkt, maar door de Russische invasie in het land was de export helemaal stilgevallen en dreigt er wereldwijd een voedselcrisis. De hoop leeft dat die nu grotendeels kan worden afgewend. 

Meest gelezen