Waar is het uitstekende ‘Live a Live’ al die tijd gebleven?
GamereviewNa 28 jaar, én een forse remake, is roleplaying-game ‘Live a Live’ eindelijk beschikbaar voor westerse spelers. Dat zou verdorie tijd worden ook, want de gepimpte versie die onlangs voor de Switch verscheen, is meteen een van de betere games die we dit jaar in onze tengels hebben gehad.
Via het uitstekende ‘Octopath Traveler’ uit 2018 maakten we al kennis met een roleplaying-game waarin meerdere hoofdpersonages hun eigen, kortere, persoonlijke queeste doormaakten, om uiteindelijk samen een epische eindstrijd aan te gaan. Maar het idee dat een rollenspel niet noodzakelijk twintig tot tweehonderd uur lang over één en hetzelfde hoofdpersonage (of één en dezelfde groep) hoeft te gaan is niet nieuw: in 1994 bracht ‘Final Fantasy’-uitgever Square (nu Square Enix) al zo’n roleplaying-game met een verhaal in verschillende schijnbaar losstaande segmenten op de markt. ‘Live a Live’ was een vroeg werk van gamedesigner Takashi Tokita, die een jaar later de culthit ‘Chrono Trigger’ zou maken, voor de Super NES. Maar omdat Japanse roleplaying-games toen nog niet erg populair waren in het westen kwam de game nooit bij ons uit.
Het duurde nog tot februari van dit jaar voordat Square Enix een remake aankondigde, en warempel: hier is hij al. En nog krasser: hij is goéd. Zo goed zelfs dat het als een groot gemis aanvoelt dat westerse spelers hier niet eerder van hebben kunnen proeven.
Met z’n achten
De acht protagonisten die ondergetekende gedurende zo’n vijftien uur bestuurde in evenveel verschillende settings – van het Chinese keizerrijk via het wilde westen tot een onbestemde Aziatische grootstad in een nabije toekomst – haalden met veel moeite slechts personagelevel tien. Maar het merkwaardige is dat je bij ieder van de korte verhalen (telkens hoogstens twee uur speeltijd) altijd het gevoel hebt dat je iets wezenlijks achter de kiezen hebt: zowel wat de uitstekend gepende verhalen betreft als op gebied van gameplay, met een gevechtssysteem dat tegelijkertijd fluks en diepgaand is. Natuurlijk leer je op zo’n korte tijdsspanne veel meer nieuwe vaardigheden en aanvallen bij dan je in een rpg-verhaal van langere strekking zou doen, maar qua ritme en leercurve voelt de game bijzonder goed.
De manier waarop het speelveld tijdens een gevecht wordt uitgezet, met een raster van tegels waarbinnen iedere aanval een eigen stramien krijgt, verleent de game ook een unieke dynamiek. Dat, de korte speeltijd voor iedere episode, en tal van hulplijnen (zoals een knop die automatisch de beste uitrusting kiest uit je inventaris) maakt van ‘Live a Live’ zelfs een goeie rpg voor instappers in het genre.
Knapperige deconstructie
Een andere manier waarop ‘Live a Live’ schittert: zijn graphics! De makers zijn er, net als bij het nagelnieuwe ‘Octopath Traveler’, in geslaagd om de klassieke pixelgraphics zo knapperig en gedetailleerd te maken dat ze prima passen bij de handgetekende plaatjes die de diepere lagen van het decor vormen. Het geeft de hele game een schilderachtig cachet mee, dat de vaak aandoenlijk cartooneske animaties, met veel slapstick, versterkt.
Maar wat ondergetekende het langste zal bijblijven aan deze kleine parel van een game is de manier waarop hij niet gewoon een roleplaying-game is, maar een gedurfde deconstructie van dat genre. Ieder segment van ‘Live a Live’ trekt een ander bekend rpg-kernelement naar voren. Zo centreert het westernverhaal zich op het efficiënt met andere wezens samenleven in een nederzetting. Zo ligt het zwaartepunt van de episode die zich in de prehistorie afspeelt op de weerbaarheid tegen toevallige aanvallen van creaturen tijdens een trip. En zo is het kortere segment dat je naar de contemporaine tijd brengt gericht op gevechten alleen, met een structuur die uit ‘Street Fighter’-eske knokgames komt. Het maakt van ‘Live a Live’, hoewel het achtentwintig jaar in de obscuriteit heeft vertoefd, nog altijd een bevlogen genre-experiment. Met andere woorden: er is in 1994 een visionaire game op de markt gebracht, en twee derde van de wereld heeft het nooit geweten.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Avondje mediaopvoeding voor ouders: “Waarom kleeft je kind aan de smartphone of tablet en wat doe je eraan?”
Oudenaarde -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
Sony verkoopt miljoen minder Playstations dan verwacht
Uit de derdekwartaalcijfers van het Japanse elektronicabedrijf Sony blijkt dat er in de eindejaarsperiode minder exemplaren van de PS5 verkocht zijn dan verwacht. -
-
gamereview
Speciale game ‘Pacific Drive’ krijgt van ons 8/10, maar deze mix van routine, spanning en frustratie is niet voor iedereen
-
‘Prince of Persia: The Lost Crown’ is een eigenzinnige game die de klassieke reeks eer aandoet
Tsjak! Wanneer je nostalgische gevoelens krijgt van vlijmscherpe pieken die uit wanden en vloeren schieten, dan heb je mogelijk de eerste ‘Prince of Persia’-game gespeeld. ‘The Lost Crown’ brengt een hulde aan de game waarmee het 35 jaar geleden allemaal begon. Hij teleporteert de charme van 1989 naar 2024 en kruidt die met spetterende actie, een creatieve uitwerking en animaties om u tegen te zeggen. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
gamereview
Retrogame ‘Slave Zero X’ ziet er cool uit én klinkt fantastisch, maar mist inspiratie
-
Release Nintendo Switch 2 uitgesteld naar maart 2025
-
gamereview
Oorlogsgame ‘Classified: France ’44' biedt oerdegelijke turn-based tactics, en meer moet dat niet zijn
Vandaag verschijnen minder turn-based tactische games dan de fans van dat genre willen, maar de kwaliteit is over het algemeen beter. Deze ‘Classified: France ’44’ is daar een goed voorbeeld van. Alles uit de beproefde formule geeft present, is oerdegelijk uitgewerkt en heeft soms nog een interessante tweak gekregen. En als de kern van de gameplay goed zit, dan is een mens al wat sneller bereid om die ietwat opgedrongen randmechanismen erbij te nemen. -
gamereview
Met game ‘Tales of Kenzera: ZAU’ is het eindelijk ‘time for Africa’
Het zijn mooie tijden voor de liefhebbers van metroidvania’s. Eerder dit jaar konden ze al hun tanden zetten in de onverwacht succesvolle comeback ‘Prince of Persia: The Lost Crown’ en het psychedelische pareltje ‘Ultros’, en dat rijtje wordt nu aangevuld met ‘Tales of Kenzera: ZAU’. Een meer kleinschalig spel misschien dan die andere twee, maar met het hart op de juiste plaats. -
Gamereview
Prinses Peach kan alle rollen helemaal alleen aan in heerlijk theater van ‘Princess Peach: Showtime’