Xiaomi lanceert nieuwe augmented reality-bril voor minder dan 400 euro

Xiaomi heeft de augmented reality-bril Mijia Glass Camera gelanceerd. Dat model is veel minder discreet dan het laatste model dat het Chinese techbedrijf voorstelde, en is uitgerust met een microLED-scherm en een ingebouwde camera.

De nieuwe AR-bril van Xiaomi zal over de toonbank gaan voor 2.699 yuan, of ongeveer 390 euro. Dat is een grote stap in de technologische strijd die de komende jaren zou moeten plaatsvinden en waar naar alle waarschijnlijkheid grote spelers als Google, Apple en Oppo aan zullen deelnemen.

Prestaties ten koste van het design

Waar Xiaomi vorig jaar veel nadruk legde op het ontwerp door een minimalistisch en discreet Smart Glass voor te stellen, is dat vandaag niet het geval – en dat verklaart misschien de lage prijs van de Mijia Glasses Camera. Deze keer lijkt de Chinese producent de aandacht te willen vestigen op alle onderdelen van zijn AR-bril, wat meteen ook het opvallende design verklaart.

De ene kant van de bril is voorzien van een opvallende cameramodule, bestaande uit een 50Mp sensor gecombineerd met een 8Mp periscopische 5X telelens met optische stabilisatie, terwijl aan de andere kant een microLED display is gekoppeld aan een al even imposant prisma. Dankzij die systemen kan informatie in augmented reality worden weergegeven.

De bril zal vertrouwen op de 8-core Snapdragon-processor gecombineerd met 3GB RAM om het geheel aan te drijven. Er is ook 32 GB aan opslagruimte en een 1020 mAh batterij die 10 W snelladen ondersteunt. En omdat Xiaomi er een item om dagelijks te gebruiken van wil maken, weegt de bril slechts 100 gram.

Futuristische functies

Dankzij het microLED-scherm en het bijbehorende prisma zullen dragers van de Mijia Glass Camera kunnen genieten van in de realiteit geprojecteerde beelden (routebeschrijving, realtime vertaling, objectherkenning, enz.) terwijl ze hun belevenissen filmen of fotograferen. En net als bij de slimme bril van Facebook, de Ray-Ban Stories, gaat er een lampje branden als de camera wordt geactiveerd, om voorbijgangers te waarschuwen. Op die manier wil Xiaomi hun privacy respecteren.

Helaas lijkt de AR-bril van de Chinese techspeler vooralsnog alleen voor de Chinese markt te zijn. Over een eventuele wereldwijde lancering zijn nog geen mededelingen gedaan.

(ns/lb)

Meer