Jonas Roosens

Thalys-topman excuseert zich voor problemen: "Onze organisatie bleek niet sterk genoeg om storingen hoofd te bieden"

Jacques Damas, de topman van Thalys, heeft in een mail aan de reizigers zijn excuses aangeboden voor de problemen die de hogesnelheidstrein in juli ondervond. Bij verschillende incidenten moesten reizigers uren wachten, vaak in een snikhete trein, voordat er een oplossing kwam. "Onze organisatie bleek niet sterk genoeg om de intensiteit en de opeenstapeling van storingen het hoofd te bieden", schrijft hij. 

Een overzicht van de problemen

  • Op dinsdag 19 juli viel een Thalystrein stil in de buurt van Parijs door de hitte. Reizigers moesten vier uur wachten voordat ze uit de snikhete trein konden worden bevrijd. De airco was uitgevallen en de deuren bleven dicht. 
  • Vijf dagen later stond een Thalys stil het Franse departement Somme, omdat er een brand was nabij de sporen. Ook hier viel de airco uit. Reizigers mochten na een uur of twee naar buiten om een frisse neus te halen, maar pas na vijf uur konden ze hun reis verderzetten met een andere trein. 
  •  Op 29 juli werd het Thalysverkeer ernstig verstoord door de aanrijding van een dier. Het verkeer op de hogesnelheidslijn moest volledig worden stilgelegd. Zes treinen werden afgeschaft en honderden mensen moesten de nacht doorbrengen op een Thalystrein in Brussel.

Er was veel kritiek omdat Thalys de passagiers urenlang in de snikhete treinwagons liet zitten. Topman Damas zei eerder aan VRT NWS dat het niet altijd mogelijk is om de deuren van de trein te openen uit veiligheidsoverwegingen. Volgens TreinTramBus had de evacuatie veel sneller moeten gebeuren. Veel passagiers voelden zich aan hun lot overgelaten. 

In een mail aan de reizigers biedt Damas nu zijn excuses aan. "Ik wil degenen onder u, die gevolgen hebben ondervonden van de storingen van de afgelopen weken, mijn oprechte excuses aanbieden. Dit is zeker niet het niveau van dienstverlening, dat we onze klanten willen bieden."

"Ook al liggen de oorzaken van de problemen buiten onze controle, toch moeten we ervoor zorgen dat deze incidenten zo weinig mogelijk impact hebben op u als reiziger. Onze organisatie bleek niet sterk genoeg om de intensiteit en de opeenstapeling van storingen het hoofd te bieden." 

Damas somt ook enkele maatregelen op die het bedrijf genomen heeft. Om opnieuw een betrouwbare en kwalitatieve dienstverlening te kunnen bieden, is het aantal dagelijkse treinritten voorlopig beperkt. Er is ook een doorgedreven onderhoudsplan opgesteld voor de treinstellen. Er zal ook meer personeel ingezet worden in de stations, op de treinstellen, bij de klantendienst en in het operationele centrum. De zwaarst getroffen passagiers hebben volgens Thalys een genereuze compensatie aangeboden gekregen. 

Meest gelezen