Een houten kist met  een geopend deksel en een tafeltje met aardewerk in een van de vier kamers.
Parco Archeologico di Pompei

Nieuwe vondsten geven beeld van het leven van de middenklasse in Pompeï

Archeologen hebben vier nieuwe kamers opgegraven in een huis in Pompeï. Ze hebben er aardewerken schalen, amforen en andere alledaagse voorwerpen gevonden die een beeld geven van het leven van de middenklasse net voor de Romeinse stad begraven werd door de uitbarsting van de vulkaan Vesuvius in 79 n.C. 

Een haastig leeggemaakte koffer waarvan het deksel nog openstond, een kast voor keukengerei, driepotige tafeltjes waarop versierde schalen stonden, het zijn maar enkele van de nieuwe vondsten die gedaan zijn in vier kamers van een 'domus' of huis in Pompeï. 

Volgens directeur Gabriel Zuchtriegel van het Parco Archeologico di Pompei, dat de vondst bekendgemaakt heeft, bieden de nieuwe vondsten waardevolle details over het huishoudelijk leven van gewone burgers in de stad. 

De afgelopen decennia concentreerden de opgravingen zich vooral op de luxueuze, rijkelijk met fresco's versierde villa's van de bovenklasse, maar de laatste tijd worden de archeologische activiteiten meer en meer toegespitst op het leven van de middenklasse en de dienaren en andere slaven in de stad in de buurt van Napels. 

Een archeologe aan het werk in een van de vier nieuw opgegraven kamers.
Parco Archeologico di Pompei

Veldbed

In een slaapkamer vonden de archeologen de overblijfselen van een bed met nog een spoor van de stof van een kussen. Het bed is identiek aan drie, op veldbedden lijkende bedden die verleden jaar werden blootgelegd in een klein kamertje in een ander huis. Archeologen denken dat dat kamertje dienst deed als opslagruimte en als slaapplaats voor een familie van slaven. 

Nog in de slaapkamer stond een houten kist waarvan het deksel nog open stond, alsof er haastig een aantal dingen uit gehaald waren. De kist was zwaar beschadigd door het gewicht van de balken en de plafondpanelen die erop gevallen waren door de vulkaanuitbarsting, maar toch werd er onder meer een intact olielampje in gevonden met een basreliëf. Dat beeldt de Griekse god Zeus uit die verandert in een arend. 

In de buurt van de kist stond een klein, rond driepotig tafeltje met enkel schalen op.  

(Lees voort onder de foto's)

Op de houten kist waren balken en plafondpanelen gevallen, in de buurt stond een klein, rond tafeltje.
Parco Archeologico di Pompei
In de kist werd een aardewerken schaaltje gevonden en een olielampje.
Parco Archeologico di Pompei
Het olielampje heeft een afbeelding van de god Zeus die transformeert in een arend.
Parco Archeologico di Pompei

Voorraadkamer

Een van de kamers had muren die niet geschilderd waren en een aarden vloer en werd blijkbaar gebruikt als voorraadkamer. 

In de kamer stond een houten kast waarvan de rug nog intact was maar waarvan de schappen ineengezakt waren. 

Archeologen denken dat de kast minstens vier deuren had en ze werd gebruikt om borden en ander kookgerei in te bewaren voor de nabijgelegen keuken. Ze vonden ook een scharnier van de kast terug. 

Naast alledaagse gebruiksvoorwerpen werden er ook meer kostbare objecten gevonden in het huis, voorwerpen uit brons of glas. Zo werden er een groot fragment gevonden van een glazen schaal met prachtige kobaltblauwe en smaragdgroene kleuren en een goed bewaarde, rijkelijk versierde wierookbrander in de vorm van een wieg. 

(Lees voort onder de foto's)

In het huis werd onder meer een stuk van een glazen schotel gevonden met mooie blauwe en groene kleuren.
Parco Archeologico di Pompei
Ook werd er een wierookbrander gevonden in de vorm van een wieg die versierd was met een geometrisch patroon en de figuur van een man.
Parco Archeologico di Pompei

"Dagelijks brood niet vanzelfsprekend"

De vier kamers die nu opgegraven zijn, liggen op twee verdiepingen van een gebouw dat al eerder, in 2018, gedeeltelijk opgegraven was. 

Daarbij werd onder meer een binnenplaats gevonden met fresco's van planten, dieren en jachtscenes. Daarin werd ook een nis aangetroffen met 'Lares', beschermgoden van het huis en het gezin, waaraan het huis zijn volksnaam 'Larario-huis'  ontleent. 

"De eigenaars van het Larario-huis in Pompeï waren in staat om de binnenplaats met de Lares en een bron te versieren met prachtige schilderijen, maar ze hadden duidelijk niet genoeg geld voor al  de kamers", zei Zuchtriegel. 

"We weten niet wie hier leefde, maar het aangename leven dat afgebeeld is in de binnenplaats, was waarschijnlijk meer een ideaal dan hun alledaagse realiteit."

"In het Romeinse Rijk was er een behoorlijk groot deel van de bevolking dat worstelde met zijn sociale status en voor wie het 'dagelijks brood' absoluut niet vanzelfsprekend was", zei Zuchtriegel. "Een klasse die kwetsbaar was tijdens politieke crisissen en voedseltekorten, maar ook ambitieus om de sociale ladder te beklimmen." 

Bronnen: Associated Press en Reuters. 

Een video over de nieuwe vondsten, waarin directeur Zuchtriegel meer uitleg geeft.

Videospeler inladen...
Archeologen aan het werk in een van de kamers.
Parco Archeologico di Pompei

Meest gelezen