Bromfietsen zitten in de lift bij jongeren, maar daardoor stijgt ook aantal ongevallen: "Ze zien het gevaar niet in" 

Het aantal ongevallen met jonge bromfietsers in ons land is in vijf jaar tijd met 38 procent gestegen. Dat blijkt uit cijfers van verkeersinstituut Vias. Sinds corona rijden meer jongeren tussen 16 en 19 jaar met een brommer, die bovendien steeds vaker wordt opgedreven. Dat kan gevaarlijk zijn, waarschuwt woordvoerder Stef Willems.

Hoewel het gros van de jongeren nog steeds de fiets als vervoersmiddel gebruikt, gebeuren er een stuk meer ongevallen met slachtoffers met de bromfiets. Dat blijkt uit cijfers van verkeersinstituut Vias. De eerste helft van dit jaar raakten in ons land 606 jongeren tussen de 16 en 19 jaar betrokken bij een ongeval met een brommer, in tegenstelling tot "maar" 433 fietsongevallen.

Nemen we de voorbije vijf jaar onder de loep, dan zien we in diezelfde leeftijdscategorie een stijging van het aantal bromfietsongevallen met slachtoffers met ruim 38 procent. “Wat aantoont dat rondrijden met een bromfiets op die leeftijd meer risico’s met zich meebrengt”, concludeert Vias-woordvoerder Stef Willems. “De meeste slachtoffers zijn jonge gasten. Vaak kunnen ze de gevaren niet goed inschatten, zeker niet wanneer ze hoge snelheden halen.” 90 procent van de ongevallen gebeurt eenzijdig, zonder in aanvaring te komen met andere weggebruikers. 

BEKIJK - "Jonge bromfietsers raken vaker betrokken bij een ongeval. Het gaat vooral om jongens", klinkt het in "Het journaal":

Videospeler inladen...

Opgedreven brommers

Komt daarbovenop dat steeds meer opgedreven bromfietsen worden gevat. Dat merkt ook Gaetano Butera, hoofdinspecteur van politiezone Kastze (Kampenhout, Steenokkerzeel en Zemst). “We hebben dit jaar al evenveel brommers in beslag genomen als in heel 2019.” Ter verduidelijking: brommers uit klasse A mogen maximum 25 km/uur halen, bromfietsen uit klasse B 45 km/uur. Voor die laatste categorie moet je ook een rijbewijs AM halen.

Chauffeurs die hun brommers opvoeren, kunnen daarmee flink in de problemen komen, waarschuwt Butera. “Haalt het voertuig meer dan 45 km/uur, dan spreken we van een motorfiets. Dat vraagt om een ander rijbewijs, een andere inschrijving en een andere verzekering. Niet alleen wordt de bromfiets dertig dagen in beslag genomen, je moet je ook verantwoorden voor de rechtbank.”

Vias-woordvoerder Willems drukt ouders van jongeren dan ook op het hart hun kinderen te sensibiliseren en heldere afspraken met hen te maken. “Het is belangrijk om met hen in gesprek te gaan en hen te wijzen op de regels en gevaren, zodat er zo min mogelijk ongevallen gebeuren.”

HERBEKIJK VRT NWS LIVE - "Meer jongeren rijden met bromfietsen, aantal ongevallen stijgt ook", legt Stef Willems van Verkeerinstituut VIAS uit

Videospeler inladen...

Goedkoop alternatief

Dat meer jongeren voor een bromfiets kiezen, heeft volgens Willems deels te maken met de coronapandemie. “Het openbaar vervoer is een stuk minder populair geworden uit schrik voor besmettingsgevaar. Een individueel vervoersmiddel werd zo een stuk aantrekkelijker.”

Verkeersexpert Hajo Beeckman ziet nog meer redenen waarom jongeren vaker voor een brommer opteren. “Vroeger was het bon ton om op je achttiende je rijbewijs te halen en zo snel mogelijk een auto te kopen, maar door de huidige brandstofprijzen, dure verzekeringen en lange wachttijden is dat tegenwoordig een stuk minder interessant. Een brommer vormt zo al snel een goedkoop alternatief. Waren ze tien jaar geleden nog allesbehalve sexy, dan zijn ze nu een nieuwe trend.”

Dat vertaalt zich ook in de verkoopcijfers van bromfietsen, ziet mobiliteitsfederatie Traxio. “Het aantal nieuwe bromfietsen is sinds 2019 niet spectaculair toegenomen, maar het aantal tweedehandsbrommers des te meer: zo’n 75 procent”, duidt Beeckman. “Die kan je tegenwoordig vanaf 1.000 euro op de kop tikken, een nieuwe kost al gauw 1.750 euro. Goedkoper dan een e-bike, die je tegenwoordig niet snel meer onder de 2.000 euro vindt.”

Meest gelezen