Een Duitse snelweg in het holst van de nacht: een beeld dat we vanaf vanavond ook in Wallonië te zien krijgen.

In Wallonië worden 20.000 snelweglichten gedoofd om energiefactuur te verlichten, hoe zit het in Vlaanderen? 

In Wallonië worden de lichten op de middenberm van de snelwegen gedoofd tussen 22 en 5 uur. De Waalse regering hoopt op die manier 400.000 euro te besparen op de energiefactuur.

Vanaf vannacht knipt Wallonië de lichten uit op zijn snelwegen. Dat gebeurt tussen 22 uur 's avonds en 5 uur 's ochtends. Het gaat enkel om de lichten op de middenbermen. Aan op- en afritten blijven de lichten branden. De hele operatie moet woensdag afgerond zijn.

In het totaal gaat het om 20.000 lichtpunten. De Waalse overheid hoopt op die manier 400.000 euro te besparen op de energiefactuur. Door de energiecrisis zijn de kosten daarvan sterk opgelopen.

En in Vlaanderen?

In Vlaanderen valt er minder winst te halen op de snelwegverlichting, vertelt Katrien Kiekens, woordvoerder van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV).

"Ongeveer een derde van de verlichting op de Vlaamse snelwegen brandt vandaag al niet meer. Een aantal van die palen gaan we de komende jaren verwijderen. 40 procent van de nog werkende verlichting kunnen we slim aansturen, bijvoorbeeld bij een ongeval of slecht weer. 25 procent brandt nog voortdurend."

De verlichting die nu nog continu werkt, is moeilijk uit te zetten, klinkt het nog. Het gaat dan om verlichting bij op- en afritten, of bij ringwegen rond grote steden waar veel verkeer is en de op- en afritten elkaar opvolgen.

Wat gewestwegen betreft: dat is een ander verhaal: daar valt er moeilijker te besparen. "Daar is de situatie complexer, met voetgangers en fietsers die te allen tijde zichtbaar moeten zijn. Daarom brandt de verlichting er continu. Maar op die gewestwegen gaan we de volgende jaren de oude verlichting vervangen door LED-verlichting. We schatten dat we daar 16 procent aan verbruik kunnen besparen op de gewestwegen alleen."

Meest gelezen