WK Voetbal
Sponsors Rode Duivels boycotten massaal WK voetbal in Qatar
Supporters van de Rode Duivels die via een sponsor van de voetbalbond naar het WK in Qatar wilden, mogen het vergeten.
Veertien hoofdsponsors hebben de Rode Duivels: Adidas, Besix, BMW, Carrefour, Coca Cola, Connections, Côte d’Or, GLS, Herbalife, ING, Jupiler, Lotto, Proximus en PwC. Een rondvraag leverde in dertien gevallen een duidelijk antwoord op: ‘Wij nodigen geen klanten uit naar het WK in Qatar.’ In de meeste gevallen wordt daarbij verwezen naar de mensenrechten in Qatar, waar ook homofilie strafbaar is en vrouwen niet gelijk zijn aan mannen.
‘We krijgen vragen van mensen die met ons naar het WK willen’, zegt Jeroen Lissens van BMW. ‘In het verleden hebben we dat wel gedaan, maar deze keer dus niet. We scharen ons achter het standpunt van de voetbalbond dat sport een hefboom kan zijn voor verandering en inclusie, maar we hebben besloten geen klanten uit te nodigen en zullen ook zelf niet afreizen. Tessa Wullaert is onze ambassadrice. Een kwestie van consequent zijn dus.’
‘Ieder bedrijf heeft de volledige vrijheid. Wij kunnen en willen niets opleggen’ Peter Bossaert CEO voetbalbond
Ook Proximus, PwC, ING, GLS, Carrefour, Lotto en Côte d’Or laten uitdrukkelijk weten dat niemand van het management en het personeel naar Qatar zal afreizen. Dat geldt ook voor Connections en Herbalife, maar die concentreren zich op de Red Flames en waren hoe dan ook niet van plan met de Rode Duivels mee te reizen. Adidas zal omwille van de logistiek wel in Qatar zijn. ‘We zullen als hoofdsponsor van de Rode Duivels en als leverancier van de WK-bal wel zichtbaar zijn tijdens het toernooi’, zegt senior pr-manager Frank Basters. De voetbalbond reageert neutraal. ‘Ieder bedrijf heeft de volledige vrijheid. Wij kunnen en willen ook niets opleggen’, zegt ceo Peter Bossaert.