Onderwijs vraagt om dringende energiesteun
Na heel wat andere sectoren en organisaties vraagt ook het onderwijs de Vlaamse regering om in het licht van de fel stijgende energieprijzen met steunmaatregelen te komen. Dat doen verschillende actoren uit het onderwijs donderdag in een gemeenschappelijke verklaring.
"Bovenop de structurele onderfinanciering nemen de energiefacturen een steeds grotere hap uit de werkingsbudgetten van scholen", klagen ze, waarna verschillende voorbeelden volgen, zoals dat van het PIVA in Antwerpen. Het provinciaal instituut ziet de energiekosten binnen het werkingsbudget toenemen van 19 procent in 2020-21 naar maar liefst 48 procent in 2022-23.
Een ander voorbeeld: het Sint-Agnesinstituut in Hoboken, met 720 leerlingen, betaalde in 2020 nog 75.000 euro voor energie (9 procent van de werkingsmiddelen). In 2021 liep dat bedrag op tot 88.000 euro (11 procent) en in 2022 dreigt er 130.000 euro te moeten worden neergeteld (17 procent).
Doordat er nu noodgedwongen veel meer geld wordt uitgetrokken voor energie, dreigen heel wat waardevolle pedagogische initiatieven geschrapt te worden, waarschuwt directeur-generaal Lieven Boeve van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Hij wordt bijgetreden door Koen Pelleriaux van het Gemeenschapsonderwijs GO!, die er op wijst dat de leerling uiteindelijk de dupe is indien een school moet beknibbelen op didactisch materiaal.
"Scholen willen de kosten niet op ouders en leerlingen afwentelen en ze willen in elk geval prioriteit geven aan alles wat met kwaliteitsvol onderwijs te maken heeft. Ze zullen dus eerder geneigd zijn om geplande, duurzame investeringen op de lange baan te schuiven", reageert ook de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten (OVSG). "Net zoals voor bedrijven en gezinnen moeten er ook voor schoolbesturen maatregelen komen", zegt de organisatie.
Om te vermijden dat scholen financieel aan de grond komen te zitten, moet er een volledige indexering van de werkingsmiddelen in het secundair onderwijs komen in plaats van de huidige 60 procent, klinkt het. Daarnaast pleiten de onderwijsverstrekkers voor een verlaging van de btw op elektriciteit naar 6 procent en vragen ze een compensatie voor energie- en grondstofintensieve opleidingen. En moet er opnieuw bijkomend worden gestookt door bijvoorbeeld een verstrenging van de coronamaatregelen, dan moet ook dat volgens het onderwijs gepaard gaan met een passende compensatie.
De verklaring gaat uit van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen, het Gemeenschapsonderwijs GO!, de OVSG, het Provinciaal Onderwijs Vlaanderen (POV) en het Overleg Kleine Onderwijsverstrekkers (OKO).
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Bijna een op de vijf scholieren heeft al racisme ervaren op school
-
Jobat
Drie op de vier pensioengerechtigden in Japan blijft werken: hoe komt dat?
Voor vele Belgen lijkt het misschien onrealistisch, maar in Japan blijkt een groot deel van de bevolking nooit met pensioen te gaan. Zolang ze fysiek in staat zijn, blijven ze het werk doen dat ze graag (!) doen. Jobat.be legt uit waarom. -
Clandestiene gebedsruimte op Erasmus-campus ULB is doorn in het oog van docenten
In een gebouw op de Erasmus-campus van de Brusselse universiteit ULB in Anderlecht verzamelen zich meerdere keren per dag islamitische studenten voor een nooduitgang om er te bidden. Dat schrijven ‘Le Soir’ en ‘Sudinfo’ vandaag. -
-
Bijna één op zeven leerlingen verlaat middelbare school zonder diploma
-
HLN Shop
Je auto wassen met de hogedrukreiniger: een slim idee?
Van modder en stof tot strooizout en zand: de afgelopen (natte) maanden heeft je auto opnieuw flink afgezien. Hij is dus dringend toe aan een grondige wasbeurt. Maar moet je daarvoor meteen naar de carwash, of volstaat het om je hogedrukreiniger uit de kast te halen voor een glanzende make-over? HLN Shop biedt proper advies in zeven stappen. -
PREMIUM3
Wat als leerkrachten niet alleen oog hebben voor de leerstof? “Tijdens de les voornaamwoorden bleek dat iemand zich non-binair voelt”
Oog hebben voor het welbevinden je leerlingen, het kàn. Twee leerkrachten getuigen hoe zij het in de klas aanpakken, maar ze vertellen ook openlijk hoe ze daarbij soms op het randje van hun kunnen belanden. “Als je niet weet hoe je echt kan helpen, geeft dat een zware emotionele last.” -
Gemeenschapsonderwijs GO!: “Lerarentekort nu dubbel zo groot als bij start schooljaar”
-
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
-
Uniefs willen tien Engelstalige masteropleidingen, maar Weyts wijst aanvragen af
De KU Leuven, UGent en VUB hebben dit academiejaar voor tien masteropleidingen een aanvraag ingediend om te kunnen afwijken van de huidige taalregelgeving. Ondanks een gunstig advies van de bevoegde commissie heeft de Vlaamse regering die aanvragen afgewezen. Dat schrijft ‘De Standaard’ vandaag. “We zullen nooit toestaan dat ons hoger onderwijs ontnederlandst”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). -
PREMIUM106
RECONSTRUCTIE. Dit is het rapport dat Ben Weyts tijdens de coronapandemie achterhield: “Niet publiceren, zeer risicovol”
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) heeft in het midden van de coronapandemie een rapport achtergehouden dat info bevatte die de veiligheid van leerkrachten en leerlingen in scholen ten goede kon komen. Dat bevestigde de topman van de Onderwijsinspectie vandaag in een interview. HLN reconstrueerde de feiten. Wie gaf de opdracht om niet te publiceren? Waarom? En wat stond er in het rapport? -
Weyts creëert 26.000 nieuwe schoolbanken dankzij huurondersteuning van 9 miljoen euro per jaar