Minimumvergoeding en duidelijke rusttijden voor pakjesbezorgers: minister De Sutter pakt wantoestanden aan
“Het moet gedaan zijn met lange dagen werken aan pakweg 4 euro per uur. We zullen pakjesbezorgers beschermen tegen wantoestanden. Er komen minimale uurvergoedingen, duidelijke rusttijden en opleidingsprogramma’s”, zo kondigt minister van Post Petra De Sutter (Groen) aan nadat HLN en VTM Nieuws de wantoestanden bij pakjesbezorgers eerder aan het licht brachten in een undercoverreportage.
Een onderzoeksjournalist van HLN en VTM Nieuws ging wekenlang undercover aan de slag bij PostNL. Hij zag er uitbuiting, zwartwerk en zelfs kinderarbeid. Als gevolg van het onderzoek vielen de sociale inspectiedienst, politie en de douane binnen bij de depots van PostNL. Lees hier alles over deze zaak in ons dossier.
“In België groeide de stapel af te leveren pakjes in tien jaar tijd van 72 miljoen naar 336 miljoen in 2020. Al die pakjes geraken maar aan onze voordeur dankzij bezorgers die vaak uitgebuit worden, in het zwart moeten werken en geen sociale bescherming hebben”, vertelt De Sutter.
“De regering sleutelt al langer aan een regeling om dat op te lossen. Na wat omwegen komt die er. We wilden eerst een minimaal percentage koeriers met een vast contract. Dat bleek niet haalbaar. Er zijn andere oplossingen gevonden die 100 procent van de pakjesbezorgers beschermen, of ze nu werknemer of zelfstandige zijn”, aldus De Sutter.
Transparantie
Volgens De Sutter zijn er heel wat mistoestanden te wijten aan een gebrek aan transparantie in de keten van onderaannemers. “Het is een kluwen en de overheid weet niet per definitie waar, wanneer en hoelang pakjesbezorgers werken en voor wie. En waar geen transparantie is, wordt vaak de deur opengezet voor sociale fraude. Die transparantie komt er nu wél”, klinkt het.
“Als wij als klanten pakjes bestellen, kunnen we die gemakkelijk via een linkje van het depot tot onze voordeur volgen. Ook de inspectie zal binnenkort weten welke bezorger met welk pakje voor wie bezig is, of die nu met een vast contract werkt of via een onderaannemer rondrijdt. De regering besliste om een systeem van tijdsregistratie in te voeren. Zo kunnen wij als overheid garanderen dat niemand doodmoe achter het stuur moet zitten om pakjes te leveren. Pakjesbezorgers zullen duidelijke rij- en rusttijden krijgen”, klinkt het.
Minimumvergoeding
De Sutter gaat verder dan alleen meer transparantie. “Uit de reportage van HLN en VTM Nieuws bleek dat er zelfs rondgereden zou worden aan 4 euro per uur. Pakketbezorgers die als zelfstandige werken, worden namelijk niet beschermd door een minimumloon. Daarom zal ik ook een minimumvergoeding laten vastleggen voor alle pakjesleveranciers die via onderaannemers worden ingeschakeld. De tijd dat er een bodem uit de minimumlonen van onze pakjesbezorgers wordt geslagen, is voorbij. Een fatsoenlijke vergoeding staat voorop”, klinkt het.
“Bedrijven die pakjesbezorgers willen laten rondrijden aan een eerlijke vergoeding buiten dit kader, kunnen daarvoor een certificaat aanvragen als ze zwart op wit kunnen aantonen dat ze hun bezorgers sociaal beschermen. Vrij ondernemen moet hand in hand gaan met het welzijn van de pakjesbezorgers”, stelt De Sutter.
Opleidingen
Tot slot kondigt De Sutter ook opleidingen aan. “Er zullen in de postpakjesdepots welzijnscoördinatoren verschijnen die opleidingen geven aan bezorgers. Die leren hen dan over hun rechten en plichten. Daarnaast schrijven ze een plan dat risico’s in kaart brengt en overtredingen kan voorkomen, net zoals dat ook in de bouwsector eerder werd ingevoerd”, klinkt het.
Minister De Sutter kwam recent tot een akkoord met de top van de regering. Deze principes worden verder uitgewerkt met de sector en de afspraken zullen nog dit jaar in regels worden gegoten.
Bescherming onderaannemers
Younes Benchellal, een 35-jarige onderaannemer, getuigt dat onderaannemers ook beschermd moeten worden. “Als ik honderd pakketten krijg en ik kan er maar negentig leveren, dan is mijn winst al om zeep”, vertelt hij. Benchellal maakt zich grote zorgen. “Bovendien zijn de brandstoftarieven niet goedkoop, net als een werknemer in dienst. Alles is duurder geworden. Hoe gaan we dat overleven? Ik heb geen flauw idee.”
“We moeten een beter tarief krijgen, zodat we het kunnen overleven. Aan het huidige tarief lukt dat niet”, zo stelt Benchellal voor. “Een hogere pakketprijs en een vaste dagvergoeding zouden veel stress besparen”, gaat hij verder. “Als er een vaste dagvergoeding is, kan ik een tweede chauffeur inzetten wanneer de eerste niet rond raakt.”
Worden pakjesleveringen duurder?
Arbeidseconoom Roel Gevaerts twijfelt er niet aan dat een pakje laten leveren duurder zal worden. “Je hebt vandaag al de inflatie die naar 10 procent gaat, en met deze voorstellen is mijn inschatting dat daar toch nog een stevig stuk bijkomt”, luidt het. “De prijzen gelijk houden en de sociale voorwaarden verhogen is in mijn ogen onmogelijk. De kosten worden niet gedekt aan de huidige tarieven, dus de pakketprijzen zullen sowieso stijgen.”
Herbekijk ook: Dossier PostNL voor de rechter na de undercoverreportage
Lees ook:
Bekijk hier de volledige undercoverreportage bij PostNL:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Engie plant investering van 4 miljard euro, maar wil geen verlenging van kerncentrales met twintig jaar: “We hebben al genoeg werk”
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
“Eskimopater” Eric Dejaeger die tientallen kinderen misbruikte vrijgelaten in Canada
De voormalige Vlaamse pater Eric Dejaeger (76) is in Canada vrijgelaten uit de gevangenis terwijl hij wacht op zijn nieuw proces. De “Eskimopater” werd in 2015 veroordeeld voor verschillende aanklachten van seksueel misbruik en kreeg een gevangenisstraf van 19 jaar toegewezen, maar is nu vrij op borg. -
-
25
N-VA-gezicht in Wallonië Drieu Godefridi: “Separatisme zou zelfmoord zijn voor Vlaanderen”
-
PREMIUM41
ANALYSE. “Vanaf 10 juni zal plots druk gesproken worden waarover weinig gezegd is: de centenkwestie”
“Zoals in elke campagne volgen luide beloftes elkaar op. Hoewel die bijna allemaal geld kosten, wordt daarover niet eens stil gesproken”, schrijft politicoloog Carl Devos (UGent). “Nochtans is dé vraag na 9 juni: waar vinden we de komende jaren ruim 30 miljard euro?” -
PREMIUM37
1 op 4 vooraf ingevulde belastingaangiftes blijkt fouten te bevatten: zo vermijd je dat je tot duizenden euro’s te veel betaalt of misloopt
Opletten met de vooraf ingevulde belastingaangiftes. Vorig jaar bevatte maar liefst 1 op de 4 fouten. Dat blijkt uit onderzoek van Ive Rosseel, fiscaal adviseur van de ACV-studiedienst, en zijn collega Erik Van Laecke, van de belastingservice van ACV. Heb je je kadastraal inkomen goed nagekeken en alle leningen opgenomen in je aangifte? Met deze eenvoudige tips kun je vermijden dat je veel geld misloopt. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
17
Geen recht meer op 15 minuten uitstel: alcoholcontroles strenger vanaf 1 mei
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
Update
Ook Vlaamse regionale luchthavens krijgen digitale verkeerstoren: “Kwantumsprong inzake luchtverkeersveiligheid”
De luchtverkeersleiding voor de luchthavens van Antwerpen, Kortrijk en Oostende zal binnen enkele jaren gebeuren vanuit één digitale verkeerstoren. Luchtverkeersleider skeyes en de Vlaamse regering hebben daarover een akkoord gesloten, zo is donderdag gezegd bij de voorstelling van een prototype van digitaal controlecentrum dat skeyes heeft opgezet op zijn site in Steenokkerzeel, bij Brussels Airport. -
PREMIUM21
300 jaar oud en grond van 67 are: voor 10 euro kan dit Waalse kasteel van jou zijn (maar toch heb je een lening nodig)