Drie op de vier treinen rijden woensdag niet

 ©  BELGA

Door een staking zal woensdag maar een kwart van de treinen rijden in België. In de provincies Namen en Luxemburg zal het spoorwegnet gesloten zijn, meldt spoorwegmaatschappij NMBS.

wver
Bron: Belga

NMBS heeft op basis van het aantal personeelsleden dat niet deelneemt aan de staking, een alternatieve treindienst uitgewerkt. Reizigers zullen de details daarvan vanaf dinsdagochtend kunnen raadplegen. De staking start dinsdagavond om 22 uur. Vanaf donderdagochtend is de normale dienstregeling weer van kracht.

Een kwart van de treinen zal rijden, maar de situatie zal niet in het hele land gelijk zijn. Van de IC-treinen tussen de grote steden zal twee op vijf rijden, zegt de NMBS. Bij de L-treinen en de S-treinen is dat een op de vier. De piekuurtreinen vallen quasi allemaal weg.

In Namen en Luxemburg zijn er niet voldoende werkwilligen in de seinhuizen van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. Daar zullen geen treinen rijden. Ook in een aantal andere stations in het land zullen er weinig tot geen treinen stoppen, waarschuwt de NMBS.

De vakbonden staken om druk uit te oefenen op de federale regering. Die moet beslissen over de begroting voor het spoor voor de komende jaren. De bonden eisen onder meer voldoende middelen voor aanwervingen en goede werkomstandigheden.

Beheerscontract

De Croo en Gilkinet zeggen nu in de brief aan de vakbonden dat ze begrip hebben voor “de onrust die is ontstaan omwille van het uitblijven van budgettaire duidelijkheid betreffende de beheerscontracten”. Maar die duidelijkheid zou er snel moeten komen. Het is de bedoeling om tijdens het begrotingsconclaaf, dat voor 15 oktober afgerond moet worden, “de budgettaire meerjarentrajecten vast te leggen” voor de beheerscontracten met spoorwegmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel. Dat is ook nodig om de contracten op 1 januari 2023 te kunnen laten ingaan, klinkt het.

Wat de vraag om meer personeel betreft, schuift de regering de eis door naar het sociaal overleg bij de spoorbedrijven. “De concrete werkomstandigheden en -organisatie lijken ons geen directe bevoegdheid van de regering”, zo schrijven De Croo en Gilkinet. “Wij vertrouwen erop dat deze problematiek alsnog in een constructieve sociale dialoog tussen de directie van de twee spoorbedrijven en de syndicale organisaties kan worden opgelost.”

De kans lijkt echter klein dat de brief volstaat om de staking alsnog af te wenden. De spoorbonden hadden om concrete engagementen van de regering gevraagd.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen