Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Nicole de Moor wil fusie van asieldiensten: “Logische stap”

Nicole de Moor ©  BELGA

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Nicole de Moor (CD&V) pleit voor een fusie van de asiel- en migratiediensten. Dat pleidooi komt er na een audit van de bevoegde diensten, die ze dinsdag voorstelt in het federale parlement, schrijft De Tijd. Op Radio 1 noemt de Moor een de fusie “een logische stap”.

jvh
Bron: BELGA

Vier diensten in ons land zijn verantwoordelijk voor stapjes in de asiel- en migratieketen: de Dienst Vreemdelingenzaken (die verblijf in ons land regelt en controleert), het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en Staatlozen (dat oordeelt over asielaanvragen), de opvangdienst Fedasil en de rechtsprekende Raad voor Vreemdelingenbetwistingen.

Die versnippering veroorzaakt tijdverlies, omdat de diensten continu met elkaar moeten overleggen. Door de gebrekkige digitalisering gaat dat bovendien moeilijk. Dat verhoogt de administratieve last voor diensten die nu al lijden onder grote personeelstekorten.

De Moor wil de rest van de legislatuur werken aan een blauwdruk voor een toekomstige, overkoepelende asiel- en migratiedienst. Ze is ervan overtuigd dat een fundamentele hervorming de druk op het asiel­systeem zal verlichten.

“Dat klinkt misschien revolutionair, maar eigenlijk is het een logische stap. De taakverdeling is vandaag soms onlogisch”, zei de Moor in ‘De Ochtend’. Volgens de staatssecretaris is er ook bereidheid bij het personeel voor zo’n fusie van de diensten. De Moor werkt nu aan een blauwdruk, maar wil ook op korte termijn al maatregelen nemen die de efficiëntie en een flexibeler personeelsbeleid ten goede komen.

Ook audit beveelt samensmelting drie asieldiensten aan

Ook uit een audit die werd uitgevoerd op vraag van De Moor blijkt dat de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ), het Commissariaat-Generaal voor de Vluchtelingen en Staatlozen (CGVS), en Fedasil best samensmelten tot één dienst, terwijl de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen (RVV) best onafhankelijk blijft.

De audit, die werd uitgevoerd door Capgemini, wijst op verschillende pijnpunten. Het lijvige dossier ziet een gebrek aan personeel bij de Dienst Interview en de Dienst Dublin bij de DVZ, wat leidt tot flessenhalzen in het systeem, maar ook bij het CGVS zijn er bijvoorbeeld te weinig Protection Officers. De transfertijden zijn te lang, net als de doorlooptijd van dossiers.

Daarvoor kijkt de audit onder meer naar een uitbreiding van het aantal elektronische dossiers in plaats van de papieren dossiers. Ook moet er een grotere automatisering en digitalisering komen van het logistieke werk, wat de werklast kan helpen dalen. Gemeenten en ambassades moeten ook een betere ondersteuning krijgen. Nu gebeurt dat door een dienst binnen DVZ met vier mensen. En om fluctuaties in de instroom beter op te vangen, pleit de audit voor een actieplan dat meteen kan bepalen waar extra middelen nodig zijn, gekoppeld aan een pool in de asielketen, gekoppeld aan tijdelijke interne en externe hulp.

Het document pleit ervoor een permanente monitoringcel of coördinerende unit aan te stellen, boven de vier verschillende diensten, eventueel bij de FOD Binnenlandse Zaken. Dat moet zorgen voor een betere samenwerking, monitoring en sturing doorheen de hele asielketen. De cel zou zich kunnen concentreren op de analyse van de instroom en van nieuwe fenomenen, én op de manier waarop ze moeten worden aangepakt.

Dat is maar een eerste stap. Echt ingrijpend is de piste om drie van de vier diensten te laten fuseren. Veel van de problemen in de audit hebben immers net te maken met de huidige structuur met vier aparte entiteiten, lichtten de vertegenwoordigers van Capgemini toe in de bevoegde Kamercommissie. Het feit dat alle entiteiten een eigen opdracht hebben, is geen goede reden om apart te blijven, luidde het.

Een fusie zou het mogelijk maken een coherente en geïntegreerde procedure te bieden aan verzoekers voor internationale bescherming. Ook zou het de interne samenwerking verbeteren en de kans bieden tot gemeenschappelijke visies en doelstellingen te komen. En het zou ook de flexibiliteit op het vlak van de ontwikkeling van personeel ten goede komen.

Staatssecretaris de Moor stelde dat de audit “geen motie van wantrouwen” is, maar een denkoefening hoe die diensten kunnen worden versterkt. Ze wil snel werk maken van de ketenbenadering en denkt dus aan een beheersstructuur met vertegenwoordigers van de verschillende diensten. En op de lange termijn is ze dus ook voorstander van een fusie van de drie diensten naar één dienst. Een werkgroep met vertegenwoordigers van de verschillende departementen gaat aan de slag met de aanbevelingen.

De staatssecretaris kreeg bij aanvang van de zitting overigens kritiek van zowat alle partijen - oppositie én meerderheid - voor de manier van werken. De Kamerleden vonden het niet kunnen dat ze pas vandaag/dinsdag de audit konden inkijken, terwijl die al op krantenredacties was beland én de Moor bovendien al met eigen conclusies was gekomen in de kranten en op de radio. Daarom werd beslist de zitting enkel te wijden aan de audit, maar de echte gedachtewisseling pas later te laten plaatsvinden.

Theo Francken (N-VA) vond het alvast vreemd dat de staatssecretaris zich in de media al zomaar uitsprak voor een fusie. “Ik kan me voorstellen dat dit bij Fedasil, waar het water de mensen al aan de lippen staat, straf aankomt”, aldus Francken. “U weet dat dit hypergevoelig ligt.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen