Jambon: “Nooit chauffeur tot snelheidsboetes gedreven”
PolitiekDoor zijn uitspraken in ‘De tafel van vier’ creëerde Jan Jambon (N-VA) de indruk dat hij zijn chauffeur weleens tot snelheidsboetes dreef. Maar dat blijkt niet het geval, luidt het in zijn entourage.
Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) geeft zijn chauffeur soms de opdracht te snel te rijden. “Heel zelden”, gaf hij in de talkshow ‘De tafel van vier’ woensdagavond toe. “Af en toe moet je gewoon zeggen: ‘We nemen het risico.’” Zijn uitspraken lokten kritiek uit en kwamen er uitgerekend op de dag van een flitsmarathon.
In 2016 werd Jambon eens werd geflitst met 150 km/u. En dat hij of zijn chauffeur sindsdien nog wel eens snelheidsboetes in de bus krijgen, wordt nergens ontkend. Maar de entourage van Jambon benadrukt wel dat zijn chauffeur nooit snelheidsboetes kreeg door zijn aansporing.
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) is niet opgezet met de uitspraken van Jan Jambon. “Sensibilisering is en blijft noodzakelijk, want snelheid is en blijft een killer in het verkeer. We roepen dan ook iedereen op zich aan de snelheidslimieten te houden. Want de snelheidslimiet is de veiligheidslimiet, en veiligheid gaat boven alles”, zegt ze. Jambons partijgenoot Ben Weyts, die in een vorig leven als minister van Mobiliteit zwaar inzette op de daling van het aantal verkeersslachtoffers, gaf aan dat het een “al te eerlijke uitspraak” was.
Blauw zwaailicht
Als minister-president kan Jan Jambon beroep doen op een blauw zwaailicht met sirene dat zijn dienstauto als prioritair voertuig aanduidt. Daarmee ben je gemachtigd om sneller te rijden dan wettelijk toegelaten. Als minister van Binnenlandse Zaken maakte Jan Jambon tijdens de terreuraanslagen een paar keer gebruik van het blauw zwaailicht. Maar als minister-president heeft Jambon er bewust nooit gebruik van gemaakt, zo luidt het op het kabinet. Overigens heeft Jambon geen vaste chauffeur: er is een groep van chauffeurs die gedeeld gebruikt wordt door het voltallige kabinet.
Het is de federale minister van Mobiliteit die de lijst van prioritaire voertuigen vastlegt. Een beperkt groepje heeft daar recht op: het brandweerkorps en de politie, maar ook provinciegouverneurs en sommige topministers. Zo werd de auto van premier Guy Verhofstadt (Open Vld) ooit aan de kant gezet nadat hij werd geflitst met 179 km/u. Verhofstadt zelf zat niet aan het stuur, maar wel z’n chauffeur. De agenten lieten Verhofstadt door: als eerste minister hij reed met een prioritair voertuig - hij moest wel het zwaailicht en de sirene aanzetten. Tot slot stond ook Waals minister José Happart (PS) ervoor bekend om regelmatig te snel te rijden en daar boetes voor te ontvangen. Hij spoorde zijn chauffeur aan om een zware voet te kweken, want: “Happart is nu eenmaal een drukbezet en eeuwig gehaast man.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
6
WEERBERICHT. Dit weekend eindelijk zachter, volgende week ronden we kaap van 20 graden
Nog even op de tanden bijten: het is bijna gedaan met de kou. Morgen gaan we volgens het KMI al richting 15 graden en dit weekend wordt het nog zachter. Volgende week ronden we zelfs opnieuw de kaap van 20 graden. Neerslag is wel nooit ver weg. -
Eindeloze speeches en hotels geboekt: Vlaams Belang en N-VA debatteren tot putje van de nacht met De Moor over terugkeerbeleid
In de Kamer is afgelopen nacht tot omstreeks 3.45 uur gedebatteerd over het nieuwe aanklampende terugkeerbeleid. N-VA en Vlaams Belang dreigden vooraf met eindeloos gefilibuster (denk aan lange speeches en voorlezen uit boeken) urenlang het spreekgestoelte innemen, maar zo’n vaart liep het uiteindelijk niet. -
-
“Alcoholwaarschuwingen op elke parasol?”: sector uit ongenoegen over nieuw ontwerp rond alcoholreclame
-
Jan Jambon na heisa op uitspraken: “Wil te snel rijden niet goedpraten”
Vlaams minister-president Jan Jambon geeft zijn chauffeur soms de opdracht te snel te rijden. “Heel zelden”, gaf hij in de talkshow ‘De Tafel van Vier’ gisteravond toe. “Af en toe moet je gewoon zeggen: ‘We nemen het risico’.” Een uitspraak die de Vlaamse Stichting Verkeerskunde betreurt. “Er wordt al te vaak vergoelijkend gedaan over een paar kilometer per uur te veel.” De Vlaams minister-president reageert op zijn beurt dat hij te snel rijden zeker niet wil goedpraten. -
PREMIUM
“DNA is big business”: welke gevaren schuilen achter een commerciële test?
Een DNA-test doen is kinderlijk eenvoudig, maar zeker niet zonder gevaren. Want wat gebeurt er met je data en je speeksel? En waarom zijn die testen zo goedkoop? “Ik heb liever dat criminelen mijn pincode kennen dan dat ze in het bezit zijn van mijn DNA-gegevens”, zegt professor en genetisch genealoog Maarten Larmuseau (KU Leuven) aan HLN. Waarom? -
PREMIUM4
Odette, Joyce en Regina lieten hun DNA testen en dat veranderde hun leven: “Ik kreeg een lijst van 15 ziektes die ik nooit zou krijgen”
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
12
N-VA wil groeinorm gezondheidszorg aanpassen aan economische realiteit: “Warme zorg met gezond verstand”
N-VA wil de komende vijf jaar een groeinorm voor het budget voor gezondheidszorg behouden, maar die moet wel worden afgestemd op de economische realiteit. De groeinorm stelt een limiet aan de begrotingsdoelstelling voor de verplichte ziekteverzekering. Zo toont het percentage aan met hoeveel procent het budget voor de gezondheidszorg jaarlijks mag stijgen bovenop de gezondheidsindex. Met dit standpunt, waarmee de partij onder meer de wachtlijsten en financiering wil aanpakken, trekt de partij naar de verkiezingen. Het doel is te komen tot een “warme zorg met gezond verstand”. -
PREMIUM
Zo’n 40.000 Belgen leven met parkinson. Kunnen we de hersenaandoening ooit genezen?