Warenhuisketen Makro maakt klantenkaart beschikbaar voor iedereen

© rr

Warenhuisketen Makro trekt de klantenkaart open naar iedereen. Tot nu toe was die voorbehouden voor zelfstandigen en vrije beroepen, maar de kaart werd vaak doorgegeven of bedrijven gaven ook kaarten aan de werknemers. Het is een van de nieuwigheden die Makro donderdag aankondigde bij de voorstelling van het nieuwe winkelconcept in de vestiging in Machelen.

Makro en zusterketen Metro gingen vorig jaar door een herstructurering waarbij een 500-tal van de 3.300 banen verdwijnt. Een hertekening van het winkelconcept moet Makro opnieuw winstgevend maken.

De klantenkaart wordt nog steeds gescand aan de ingang, maar voortaan kan iedereen die aanvragen. “Makro is nu toegankelijk voor iedereen. Iedereen kan een Makro-kaart hebben”, aldus CEO Antonio Baptista.

Het is een van de veranderingen die er kwamen na een doorlichting. Zo bleek dat reeds 80 procent van de klanten consumenten zijn, terwijl Makro de focus historisch gelegd had op zelfstandigen en kmo’s.

Winkels in een nieuw jasje

De zes winkels krijgen daarom allemaal een nieuw jasje. In Machelen en Lodelinsart (Charleroi) is die oefening voor 70 procent rond en is het nieuwe winkelconcept zichtbaar. De keten werkt daarbij voortaan rond drie focusdomeinen: ‘good food’ (kwaliteitsvoeding), ‘party’ (alles voor het feest) en ‘home’ (decoratie en bouwmaterialen).

Daarbij verandert de winkel grondig: zo zet ook Makro in op beleving bij de voedselafdeling, bijvoorbeeld met proefstanden en via inkleding.

De afdeling consumentenelektronica werd uitbesteed aan Mediamarkt, dat winkelruimte huurt in de zes vestigingen voor een eigen ‘shop in shop’.

Eind april moeten ook de winkels in Sint-Pieters-Leeuw en Eke grotendeels aangepakt zijn, eind juni die van Alleur en Deurne. In september moet het eindresultaat zichtbaar zijn.

Plannen voor nieuwe Makro-winkels zijn er niet, zegt de woordvoerster nog.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen