Gent voert na enkele uren al eerste aanpassing door aan nieuw circulatieplan

© rr

Amper enkele uren nadat het circulatieplan officieel van kracht is, heeft de stad Gent al een eerste aanpassing doorgevoerd. Op de Nieuwewandeling, ter hoogte van de Contributiebrug, werd een nieuw verkeerslicht beter afgesteld.

Guy Stevens en Jan Claeys

© rr

De start van het nieuwe circulatieplan verliep maandagmorgen zonder ongevallen of noemenswaardige files. Enkel op de Nieuwewandeling, ter hoogte van de Contributiebrug, verliep het verkeer richting Duizend Vuren minder vlot. Daar zijn recent nieuwe lichten geplaatst om het fietsverkeer veiliger te maken en het autoverkeer vlotter.

“Op basis van het verkeer dat zich opstapelt, geven de lichten een korte of lange groentijd”, is te horen op het kabinet van de Gentse Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen). “Maar het licht correspondeerde niet met de meetlus, waardoor er telkens maar de kortste groentijd was.”

LEES MEER: Hoe zit het nu: krijgen we vandaag al boetes in Gent?

Een aannemer voerde maandagvoormiddag de nodige aanpassingen door, zodat het verkeerslicht meer wagens doorlaat wanneer het drukker is.

Verder zijn in Gent nog aannemers en de wegendienst op de baan om betonblokken bij te plaatsen en markering aan te brengen op minder prioritaire plaatsen, want alle belangrijke aanpassingen werden afgelopen weekend gedaan. Ook worden vanaf maandag op de “knippen” betonnen zitelementen geplaatst en komen er nog houten banken en bomen.

Een rondgang in de stad leert dat “knippen”, de plaatsen waar autobestuurders niet meer door kunnen om van de ene naar de andere sector te rijden, soms nog genegeerd worden of dat autobestuurders twijfelen of ze nu door kunnen of niet. Maar er is politie aanwezig en ook stewards wijzen automobilisten op de nieuwe situatie en de alternatieven die ze kunnen nemen.

Fietsers respecteren dan weer niet allemaal het statuut van “voetgangersstraten”, waar fietsen tussen 11 en 18 uur verboden is. Dat is het geval in de winkelstraten Langemunt, Donkersteeg, Mageleinstraat en Kalandestraat tot en met Koestraat. Tijdens de zomermaanden zal daar overigens ook nog de Graslei bijkomen.

“Historische dag”

© rr

“Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat we op de vroege ochtend staan van een historische dag voor de stad”, zei burgemeester Termont bij een bezoek aan de tijdelijke commandopost. “Niet alleen de rijrichting van mensen die zich verplaatsen zal wijzigen, maar dit gaat voornamelijk over een omschakeling van de stad. Ik denk dat we over een paar maanden in een nieuwe stad gaan wonen.”

Voor de Gentse Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) is het de dag van de waarheid. “De voorbije 2,5 jaar waren een ongelooflijk intense periode”, zegt Watteeuw. “Aan het uittekenen van het circulatieplan hebben honderden mensen meegewerkt. Maar het zou niet mogelijk geweest zijn zonder de steun van de collega’s in het stadsbestuur en die van de burgemeester, die op momenten dat het moeilijker werd en protest luider klonk, er altijd was om steun te verlenen die nodig was. Dit zal de stad veiliger en aangenamer maken en dit is wat we ook willen. Het plan kan maar slagen dankzij de steun van veel Gentenaars, want uiteindelijk zijn het de Gentenaars die in hun dagelijkse leven zullen voelen wat het circulatieplan betekent, en zich moeten aanpassen.”

Watteeuw herhaalde, en benadrukte, dat de stad niet zal aarzelen om aanpassingen door te voeren waar nodig.

Zes sectoren

Het circulatieplan verdeelt Gent onder in zes sectoren rond een centraal voetgangersgebied en doorgaand verkeer moet via de stadsring (R40).

© rr

Er is veel veranderd: in 77 straten is de rijrichting veranderd verschillende ‘knippen’ verhinderen bestuurders van de ene naar de andere sector te rijden. Omdat niet alle navigatiesystemen up to date zijn, lanceerde de stad eerder al een routeplanner. Belangrijk voor bezoekers: alle parkings blijven bereikbaar, vanop de ring staan wegwijzers, en er zijn ook 1.600 plaatsen op Park- en Rides aan de rand van de stad, met aansluiting op openbaar vervoer.

Autovrij

Het autovrije gebied in de binnenstad verdubbelde bijna in oppervlakte en wordt het grootste van het land. Vier straten, de winkelstraten Langemunt, Donkersteeg, Mageleinstraat, Kalandestraat tot en met Koestraat, en tijdens de zomermaanden de Graslei, hebben het statuut “voetgangersstraten”. Tussen 11 en 18 uur zijn die ook verboden terrein voor fietsers. Camera’s met nummerplaatherkenning zorgen voor de handhaving. Inwoners en bedrijven die aan voorwaarden voldoen, kunnen zelf vergunningen regelen om via ‘toegangspoorten’ toch nog in het gebied te kunnen.

© rr

Het plan wordt allicht het meest ingrijpende project van de driepartijencoalitie deze legislatuur. Een eerste versie werd 2,5 jaar geleden voorgesteld, de grote principes bleven dan wel overeind, maar er werd al bijgeschaafd en er worden nog aanpassingen verwacht.

Tot begin mei zal de politie maar verbaliseren vanaf een tweede overtreding.

Tot slot zullen er de komende maanden nog een aantal nieuwigheden bijkomen, zoals meer camera’s die nummerplaten herkennen, een smartphone-app om parkeergeld te betalen, en de wandelbusjes, die tegen de zomer minder mobiele mensen in het voetgangersgebied vervoeren.

Het circulatieplan in één minuut? Dat krijg je in onderstaand filmpje:

© rr

© rr

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen