Agent geschorst nadat hij dokter hardhandig uit vliegtuig zet wegens overboeking

De veiligheidsagent die op de luchthaven van Chicago hardhandig een passagier heeft verwijderd van een vlucht van United Airlines is geschorst. De vliegtuigmaatschappij slikt veel kritiek voor de manier waarop ze met de overboeking van de vlucht is omgegaan.

Johan Rasking

Het Amerikaanse United Airlines is het mikpunt van protest en verontwaardiging nadat een video is opgedoken waarin een Aziatische passagier hardhandig van een UA-vliegtuig wordt verwijderd.

Het incident vond afgelopen weekend plaats, op een binnenlandse vlucht tussen Chicago en Louisville (Kentucky).

Er was sprake van overboeking. Dat gebeurt wel vaker. Normaal zoekt de vliegtuigmaatschappij dan tijdens de boarding naar vrijwillligers onder de passagiers om een latere vlucht te nemen. In ruil krijgen die dan een vergoeding, in cash of vliegtuigtickets.

‘Just kill me’

Maar dit keer liep het helemaal mis. De passagiers waren al aan boord toen bleek dat er nog eigen personeel van United Airlines meemoest om in Louisville een andere vlucht te kunnen bemannen.

Volgens United Airlines kregen de passagiers een schadevergoeding van 1.000 dollar aangeboden, maar bleken er desondanks geen vrijwilligers te zijn om hun zitje af te staan. Daarop werd een beroep gedaan op veiligheidsagenten om twee ‘overtollige’ passagiers van boord te halen.

Op een door andere reizigers gemaakte video is te zien hoe een Aziatische man tegen zijn wil het vliegtuig moet verlaten. Twee agenten sleuren hem van zijn stoel en slepen hem letterlijk door het gangpad naar buiten. Op de beelden is te zien dat de man een bebloed gezicht heeft en tijdens zijn deportatie ‘just kill me’ schreeuwt naar het personeel.

Volgens medepassagiers had hij het cabinepersoneel tevergeefs uitgelegd dat hij een arts was op weg was naar huis in Kentucky, naar zijn patiënten.

Lessen trekken

Nadat het nieuws was uitgelekt op sociale media beperkte United Airlines zich in een eerste reactie tegenover de plaatselijke krant The Louisville Courier tot de melding dat ‘vlucht 3411 van Chicago naar Louisville overboekt was. Nadat onze ploeg vrijwilligers had gezocht, weigerde één passagier het vliegtuig te verlaten en ordehandhavers werden gevraagd om naar de gate te komen.’

Omdat het protest al heel snel (veel) luider begon te klinken, zag ook de ceo van United Airlines, Oscar Munoz, zich genoodzaakt te reageren. Munoz verontschuldigt zich niet voor het incident en benadrukt dat de man niet wilde luisteren naar het veiligheidspersoneel.

Tegelijk erkent hij dat bedrijf en personeel ‘lessen moeten trekken van deze situatie’.

Blanke man

De lokale overheidsdienst voor het vliegwezen in Chicago heeft een onderzoek ingesteld naar het incident en heeft alvast een van de agenten geschorst. Het onderzoek moet uitwijzen of United Airlines de richtlijnen bij overboeking heeft gevolgd en de passagiers op een correcte manier heeft behandeld.

Op Twitter krijgt United alvast bakken kritiek te slikken. De imagoschade voor de Amerikaanse maatschappij is enorm.

Ook politiek dreigt er een staartje te komen. Het is onduidelijk waarom precies die ene Aziatische man werd uitgekozen om het vliegtuig te verlaten. ‘Zou dat ook met geweld gebeurd zijn als het een blanke man was geweest?’

VIDEO. Dokter hardhandig uit vliegtuig gezet omdat vlucht overboekt was

Een overboekte vlucht vanuit Chicago naar Louisville heeft heftige taferelen veroorzaakt in een vliegtuig van luchtvaartmaatschappij United Airlines. Amateurbeelden die zondagavond op Facebook werden gepost, laten zien hoe een man hardhandig uit het vliegtuig werd gezet door de security. Ondertussen laten enkele andere passagiers luidruchtig hun ongenoegen weten.

Audra D. Bridges maakte de video toen het vliegtuig op het punt stond om te vertrekken. In totaal werden drie security-agenten ingezet om de man met geweld weg te dragen. Eens duidelijk werd dat hij weigerde om mee te werken, nam een van de mannen hem vast en begon hij te schreeuwen. Nadat de passagier met zijn mond hard tegen de leuning van een zitje botste, konden ze hem via het gangpad naar buiten trekken.

Een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij bevestigde zondagnacht via een e-mail dat de man uit het vliegtuig werd gezet. “Vlucht 3411 van Chicago naar Louisville was overboekt”, aldus de woordvoerder. “We willen ons excuseren voor de situatie. Voor verdere details over de passagiers verwijzen we u door naar de autoriteiten.”

Vergoeding met hotelovernachting

Bridges gaf nadien ook haar versie van het verhaal. “Passagiers kregen aan de gate te horen dat de vlucht overboekt was”, vertelt ze. “Bijgevolg zocht United Airlines naar vrijwilligers die pas een dag later de vlucht wilden nemen. In ruil daarvoor boden ze een vergoeding van 400 dollar aan en een gratis hotelovernachting.” Omdat niemand op het aanbieding wilde ingaan (ook niet na een verdubbeling van de vergoeding), liet de luchtvaartmaatschappij iedereen in het vliegtuig stappen om aansluitend via een computer aan te duiden welke vier personen alsnog moesten vertrekken. Zij moesten immers plaatsmaken voor vier werknemers van de luchtvaartmaatschappij die maandag op een vlucht in Louisville aanwezig moesten zijn.

“De man werd erg boos door de situatie. Hij vertelde dat hij een dokter was die maandagmorgen enkele patiënten moest bezoeken in een ziekenhuis.” Daar hadden de agenten weliswaar geen oren naar, met alle gevolgen van dien. “Iedereen was enorm geschokt”, meent Bridges. “Ook enkele kinderen op de vlucht waren erg kwaad.”

In totaal had het vliegtuig een vertraging van twee uur vooraleer het richting Louisville kon vertrekken. Over de huidige toestand van de man is voorlopig niets geweten. Een van de security-agenten die betrokken was bij het incident, is tijdelijk met verlof gestuurd.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer