Energieleveranciers vragen striktere regels voor organisatoren van groepsaankopen

De energieleveranciers vragen dat de organisatoren van groepsaankopen strenger gereglementeerd worden. Volgens de leveranciers is er sprake van oneerlijke concurrentie omdat zijzelf aan strikte voorwaarden moeten voldoen, terwijl die voorwaarden niet gelden voor wie een groepsaankoop aanbiedt.

Groepsaankopen zijn een belangrijk element geworden op de energiemarkt. Het gaat per jaar om tienduizenden mensen die via zo'n groepsaankoop veranderen van leverancier voor gas en/of elektriciteit.

Die leveranciers hebben een dubbele houding ten opzichte van groepsaankopen: enerzijds kunnen ze zo nieuwe klanten aantrekken, maar aan de andere kant zetten die aankopen druk op de winstmarge. Het grootste deel van de winst gaat dan naar het platform dat de groepsaankoop organiseert.

Voor alle duidelijkheid: die platformen die de winst krijgen, zijn niet de kranten of tijdschriften of provincies die de groepsaankopen promoten bij hun lezers of inwoners. Het gaat om de bedrijven waar media of provincies mee samenwerken. Ichoosr of Pricewise zijn bij groepsaankopen voor energie de bekendste platformen.

"Niet eerlijk"

Febeg, de koepel van energieleveranciers die goed is voor 85 procent van de markt, vraagt nu gelijke regels voor iedereen. "In elk geval zijn de eisen op het vlak van transparantie anders en veel soepeler dan bij ons, onder meer over wat aangeboden wordt qua contracten", Marc Van den Bosch van de federatie van de Belgische elektriciteits- en gasbedrijven.

"Dat is niet eerlijk. Wij denken dat iedere tussenpersoon die op de energiemarkt rechtstreeks in contact komt met de klant aan dezelfde eisen zou moeten voldoen.

De energieleveranciers hopen dat de minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) een initiatief neemt in dit dossier.

Meest gelezen