Is het alcoholpercentage aanpakken beter dan ons drinkgedrag aanpassen?

© Getty Images/iStockphoto

Een nieuwe studie suggereert dat we het alcoholprobleem kunnen oplossen door naar de kern te gaan: in plaats van de verantwoordelijkheid bij de gebruiker te leggen, moet de producent de formule van zijn brouwsels aanpassen.

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie sterven er jaarlijks zo’n 3,3 miljoen mensen aan alcoholgerelateerde problemen. Voorlopig wil men dat aantal verlagen via bewustmaking, het drinkgebruik van mensen te verlagen of drank duurder of moeilijker te verkrijgen maken – maatregelen waar grote drankmerken niet bepaald opgezet mee zijn.

Maar wat als die drankmerken zelf gingen meewerken aan de bestrijding van het probleem door het alcoholpercentage van hun producten te verlagen? Het is de hypothese van een nieuwe paper in The Lancet Gastroenterology & Hepatology. Wanneer alcoholische dranken minder alcohol bevatten krijg je immers een win-win situatie, argumenteren de auteurs. De consument krijgt minder alcohol binnen, terwijl de alcoholindustrie geen verlies moet optekenen.

Volgens de paper werd de maatregel al eens toegepast, halverwege de twintigste eeuw, toen de meeste alcoholische dranken (behalve wijn) hun alcoholpercentage verlaagden. Sinds de jaren tachtig is dat percentage weer gestegen.

Research uit het verleden heeft in ieder geval al aangetoond dat we niet bijster veel verschil merken tussen gewoon bier of bier met een laag (of zelfs onbestaand) alcoholgehalte – proefkonijnen merkten weinig verschil aan de smaak, maar zeiden zelfs zichzelf lichtjes aangeschoten te voelen. Het is maar de vraag of dat placebo-effect ook zal optreden wanneer de WGO zo’n maatregel openbaar zou maken. (KS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content