3 maanden circulatieplan Gent: minder ongevallen en minder omzet

Het circulatieplan in Gent is bijna 3 maanden van kracht en dus is het tijd voor een evaluatie. Wat loopt er goed? Wat niet? En welke invloed heeft het plan op de Gentenaar en de bezoekers van de stad?

De stad kan alvast uitpakken met erg positieve cijfers over de verkeersveiligheid. Er zijn 25 procent minder verkeersongevallen met zwaargewonden, de ongevallen met lichtgewonden zijn met 19 procent afgenomen. Daarnaast is het aantal fietsers met ruim 20 procent toegenomen, dat blijkt uit cijfers van de fietstelpalen aan de Coupure en de Visserij. Die stijging is mogelijk niet alleen het gevolg van het circulatieplan maar kan ook aan het mooie weer van de voorbije maanden te danken zijn.

Uit doorstromingscijfers van De Lijn blijkt dat de meeste bus- en tramverbindingen vlotter verlopen sinds de invoering van het circulatieplan op 3 april. Op de meeste trajecten is de vlotheid met 15 procent of meer verbeterd. Enkel in het noordwesten van de stad, op de as Nieuwewandeling-Palinghuizen gaat het openbaar vervoer minder vlot.

Toch blijkt voor bezoekers die met de auto komen, pendelaars of toeristen, de gewijzigde verkeerssituatie een struikelblok. Ondanks de pogingen om het plan duidelijk uit te leggen, leeft de perceptie dat de stad onbereikbaar is met de wagen en dat Gent een soort fiets- en wandelparadijs is geworden. De negatieve perceptie heeft ook kwalijke gevolgen voor de middenstand. Zij merken écht dat mensen de stad mijden. Unizo wil geen omzetcijfers geven maar een rondvraag leert ons dat er kleine tot forse verliezen zijn. De stad belooft snel, om het tij te doen keren, online een promofilmpje te lanceren.

Een uitgebreide analyse van het circulatieplan kunt u nalezen op de website van Radio 2.

Meest gelezen