Wat zijn de voor- en nadelen van elektrische en hybride wagens?

Volvo zal vanaf 2019 enkel nog elektrische of hybride auto's produceren. Deze wagens zijn milieuvriendelijker, maar ze zijn voorlopig ook nog veel duurder in aankoop en het aanbod is eerder beperkt. Wij zetten de voor- en nadelen van elektrische en hybride auto's op een rij voor u.

Elektrisch, klassieke hybride of herlaadbare hybride?

De elektrische auto werkt enkel op elektriciteit, dankzij een accu en een elektrische motor. Hij gebruikt helemaal geen fossiele brandstof. De accu is herlaadbaar. 

De klassieke hybride heeft 2 motoren: een warmtemotor op benzine en een elektrische motor. Met een hybride kunt u aan een lage snelheid rijden op 100% elektriciteit. Tijdens de versnellingsfasen combineert de hybride beide motoren. 

De herlaadbare hybride heeft ook een warmtemotor en een elektrische motor. De belangrijkste energiebron is echter elektriciteit. Hij kan een afstand van 50 kilometer afleggen zonder een druppel brandstof te verbruiken. De stroom moet wel van het net komen. 

De voordelen

Het grote voordeel van elektrische en hybride wagens is dat ze milieuvriendelijker zijn, zegt Danny Smagghe van Touring. Er worden minder fossiele brandstoffen gebruikt. 100% elektrische auto's stoten geen CO2 uit, er is dus minder luchtvervuiling. Er is uiteraard wel uitstoot op de plaats waar de elektriciteit wordt opgewekt, tenzij je accu's oplaadt met de hulp van zonnecellen. 

Elektriciteit is goedkoper dan benzine.

De elektrische auto's zijn stil en makkelijk te besturen.

Aan de elektrische auto's zijn ook fiscale voordelen verbonden. 

De wagens worden almaar meer geperfectioneerd. "De elektrische motor is goedkoper dan een gewone aandrijving, het is de batterij die de beslissende factor is", zegt Tony Verhelle van Autogids. "De techniek van de batterij zal vooruitgaan. De batterijen gaan kleiner, krachtiger en goedkoper worden. En dat zijn ook de drie voorwaarden die er moeten zijn omdat de elektrische auto zou kunnen doorbreken."

De nadelen

De aankoopprijs ligt nog altijd heel hoog. "Al 5 jaar nemen wij in onze verkiezing van de beste gezinswagen ook deze auto's mee", legt Maarten Matienko van VAB, de Vlaamse Automobilistenbond, uit. "Voor gewone wagens gaat het om modellen tussen 19.000 en 29.000 euro. Voor de elektrische wagens hebben we onze limiet op 40.000 euro moeten leggen. Voor gezinnen is dat niet haalbaar." Danny Smagghe van Touring denkt wel dat de prijs zou moeten normaliseren wanneer er steeds meer productie is. 

In het segment van de vol-elektrische wagens is het aanbod nog altijd heel beperkt, er zit weinig variatie in. "Dat is vooral een probleem voor mensen die ook wel naar het design van een wagen kijken", zegt Smagghe. 

Het netwerk van laadpalen is nog altijd weinig ontwikkeld. "De overheden moeten ook volgen met het aanbieden van die laadpalen", zegt Smagghe. "Er zijn er nog altijd te weinig in vergelijking met landen als bijvoorbeeld Noorwegen. Je moet niet alleen thuis kunnen laden, maar ook langs de kant van de weg." Tegen 2020 moeten er 2.500 laadpalen bij komen, dat zijn 5.000 laadpunten, zegt Margot Neyskens, woordvoerder van minister van Energie Bart Tommelein (Open VLD) vandaag in De Morgen. In elke gemeente zou er dan minstens één laadpaal staan. 

De actieradius is beperkt en het laden duurt nog veel te lang. "Aan het stopcontact thuis duurt het soms een uur om voor 8 à 10 kilometer op te laden", zegt Matienko. "Niet alle stopcontacten zijn ook even geschikt. Vaak is het nodig om een zwaardere installatie te laten plaatsen." "De Belgische automobilist rijdt 50 kilometer per dag, maar wil in zijn hoofd wel elke dag naar de Côte d'Azur rijden, dat is nog wat overdreven op dit moment", zegt Tony Verhelle. 

Hoe zal dit evolueren?

Volgens Maarten Matienko zijn elektrische wagens enkel interessant wanneer ze gecombineerd worden met een andere vorm van mobiliteit. "Elektrische auto's kan je dan misschien beter huren of delen. Wat ook een optie is, is een kleine elektrische wagen die je gebruikt voor de kortere afstanden tijdens het jaar combineren met een andere wagen voor wanneer je op vakantie gaat." 

Zowel Matienko als Smagghe verwachten eerst een doorbraak bij de bedrijfswagens. "Een bedrijf kan makkelijker laadpalen installeren", zegt Matienko. "Nadien kunnen de wagens verkocht worden op de tweedehandsmarkt aan een betaalbare prijs. Mensen hebben intussen dan ook al de praktijkervaring met het voertuig opgedaan."

Meest gelezen