Direct naar artikelinhoud

Hotels halen slag thuis tegen Booking.com

Hotels halen slag thuis tegen Booking.com
Beeld anp

De hotels in ons land halen hun slag thuis: de federale regering gaat machtige hotelwebsites zoals Booking.com en Expedia bij wet verbieden dat ze de laagste kamerprijs mogen eisen. Dat schrijft Het Nieuwsblad.

en

Horeca Vlaanderen protesteerde begin mei al eens over de tactieken van enkele grote en machtige boekingswebsites. Hotels die op websites zoals Booking.com en Expedia staan, mogen nergens anders hun kamers tegen een goedkopere prijs aanbieden. De horecafederatie vindt dit marktverstorend en helemaal niet goed voor de consument.

Minister van Middenstand Willy Borsus (MR) en minister van Economie Kris Peeters (CD&V) beloofden dan ook om in te grijpen. Borsus liet in de Kamer echter verstaan dat het overleg met Booking.com en Expedia niets opleverde. "Ze wilden niet afzien van deze prijsclausule en die ook niet aanpassen", antwoordde hij aan N-VA-Kamerlid Werner Janssen.

Daarom heeft Borsus besloten om, in overleg met minister Kris Peeters, een wet voor te leggen aan de regering om dit soort dwingende prijsafspraken te verbieden. Zo een regelgeving bestaat al in Frankrijk, Duitsland en Italië.

Telefonisch of via e-mail een kamer reserveren?

Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts (N-VA) roept mensen intussen op om de tactieken van onder andere Booking.com te omzeilen door in afwachting van de nieuwe regels telefonisch of per mail een hotelkamer te reserveren. "Online mogen hotels vandaag inderdaad geen lagere prijzen afficheren, maar die verplichting geldt niet wanneer er telefonisch of ook per e-mail wordt gewerkt. Het is spijtig dat veel toeristen dat niet weten."

Booking.com: "Voorgestelde wetgeving zal contraproductief zijn"

Booking.com is het niet eens met de plannen van de federale regering. "Het zal contraproductief zijn", klinkt het in een statement. "In plaats van honderden aparte accommodatiewebsites te moeten bekijken om prijzen te vergelijken, kan de consument op één platform terecht om eenvoudigere beslissingen te maken", prijst Booking.com zichzelf aan.

"Sinds 2015 hebben hotels de mogelijkheid om lagere tarieven aan te bieden op andere kanalen zoals andere online travel agencies, reisbureaus, via trouwe klantenprogramma's of boekingen via telefoon. We vragen hotels enkel dezelfde prijs als die op het openbare gedeelte van de eigen website."

Het verbieden van deze "beperkte prijspariteit", die volgens Booking.com aanvaard wordt door 27 mededingingsautoriteiten wereldwijd, leidt tot "free-riding" op de investeringen die online reisagentschappen zoals Booking.com doen om hotels over de hele wereld in de markt te zetten, klinkt het. "En het ondermijnt de belangrijke voordelen die deze platforms aan consumenten en hotelpartners aanbieden, vooral voor kleinere hotels die niet over een marketingbudget beschikken om te concurreren voor klanten wereldwijd."