Nu ook trajectcontrole op het water

© Hollandse Hoogte / Michiel Wijnbergh Fotografie

Op snelwegen en ­gewestwegen kennen we ze al, maar nu komt er ook een trajectcontrole voor schippers die te snel varen. Hun snelheid wordt aan zes sluizen op het Albertkanaal gecontroleerd. Op het water ben je al een snelheidsduivel als je sneller dan 15 kilometer per uur vaart.

Wim Brillouet

Ze moeten ingrijpen bij de Vlaamse Waterweg, dat de grote waterwegen in Vlaanderen ­beheert. Want op het Albert­kanaal varen te veel snelheidsduivels. “Dat is gevaarlijk. Een te snel schip kan zo’n golfslag veroorzaken dat de oevers worden beschadigd, net als de schepen die langs de kant zijn aangemeerd”, zegt Liliane Stinissen van de Vlaamse Waterweg.

De snelheidscontroles komen er aan de zes sluizen op het ­Albertkanaal. Het gaat om Genk, Diepenbeek, Hasselt, Kwaadmechelen, Olen en Wijnegem, een traject van zo’n 78 kilometer. Maar staan er dan ook flits­camera’s langs het water?

“Nee, we meten de vertrek- en aankomsttijden van alle schepen aan de zes sluizen. Die ­informatie zit bij de sluiswachters en het centrum River Information Services. De gemiddelde snelheid tussen de sluizen mag niet hoger liggen dan 15 kilometer per uur. In de praktijk gaan we geen schipper op de vingers tikken als die 1 of 2 kilometer per uur te snel vaart. Vanaf 5 kilometer te snel volgt er wel een waarschuwing”, zegt Stinissen.

Of er een sanctie volgt voor schippers die herhaaldelijk over het water scheuren, moeten ze bij de Vlaamse Waterweg nog bepalen. “De nadruk ligt nu echt op sensibiliseren.”

Belangrijkste van Vlaanderen

Vier jaar geleden was er al sprake van zo’n trajectcontrole, maar toen was er te veel kritiek van de schippers. “Nu kunnen we wel leven met de snelheidslimiet”, zegt Jo Van duynslaeger, voorzitter van de Vereniging van Belgische ­Reders (VBR). “Schippers staan vaak onder druk om hun laad- en lostijden te halen. Dan proberen ze dat goed te maken door sneller te varen. Maar sommigen nemen te veel risico.”

Met bijna 40 miljoen ton ­vervoerde goederen is het ­Albertkanaal de belangrijkste ‘snelweg’ voor schepen in Vlaanderen. Mogelijk komt er ook trajectcontrole op andere kanalen in Vlaanderen. Die ­metingen zijn momenteel bezig.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen