Slachtoffer dat meer dan 3.000 euro kwijtraakte na oplichting aan bankautomaat krijgt schadevergoeding

© rr

De 58-jarige E.N. uit Lubbeek heeft 1.100 euro teruggekregen van zijn bank. De man werd eind vorige maand opgelicht aan een bankautomaat en raakte zo 3.179 euro kwijt.

Raf Vanmechelen,vrs

Enkele dagen nadat bekend raakte dat een 70-jarige vrouw uit Leuven 600 euro kwijtraakte aan een bankautomaat in Leuven, bleek dat er nog slachtoffers vielen in de regio Leuven-Hageland. “Bij mij ging het om 3.179 euro”, getuigde E.N. in deze krant. De man was op zondag geld gaan afhalen aan een automaat in Lubbeek en werd aangesproken door een man. “Goedgekleed, Engelstalig en vriendelijk. Hij zei dat er nog geld uit de automaat kwam.”

De overtuigende oplichter overhandigde de man zelfs het geld en kon het slachtoffer zover krijgen om zijn kaart opnieuw in de gleuf van de automaat steken, wat ook de dame uit Leuven en andere slachtoffers overkwam. De kaart bleef steken en de nietsvermoedende slachtoffers dachten dat ze werd ingeslikt. Wellicht blokkeerde de oplichter de kaart zelf met een manipulatie van de automaat en kon hij de ingetikte code bemachtigen.

LEES OOK. Oplichter aan de haal met honderden euro's van vrouw aan bankautomaat

Meer feiten dan gedacht

Het slachtoffer uit Leuven heeft ondertussen een deel van haar geld van de bank teruggekregen. Wellicht moest ze ook een franchise van 150 euro afstaan, net als de man uit Lubbeek. “Bij mij werd er onmiddellijk 1.250 euro afgehaald, daarvan heb ik na aftrek van de franchise 1.100 euro teruggekregen. Drie uur na de feiten werden in Brussel twee iPhones met mijn kaart betaald, goed voor een bedrag van 1.929 euro. Dat geld ben ik kwijt, de bank volgt het reglement. Ook al blijkt uit de camerabeelden dat ik te goeder trouw handelde. Ik heb nu een brief geschreven naar de ombudsdienst en hoop op een extra tussenkomst.”

Of E.N. nog aanspraak kan maken op een extra vergoeding, lijkt twijfelachtig. Gelijkaardige oplichtingspraktijken gebeuren volgens de bank wel vaker. “Als de benadeelde er alles aan deed om zo snel mogelijk de kaart door Cardstop te laten blokkeren, betalen we het afgehaalde bedrag terug, met uitzondering van een franchisebedrag van 150 euro. Er bestaat ook de mogelijkheid van een gedeeltelijke terugbetaling, bijvoorbeeld wanneer de kaart te laat werd geblokkeerd”, zegt woordvoerder Hilde Junius. De bank wenst niet in te gaan op een individueel dossier.

De kaart van E.N. werd drie uur na de eerste afhaling nog gebruikt door de oplichters en het lijkt erop dat de bank daardoor opteert voor een gedeeltelijke terugbetaling, namelijk de 1.250 euro die meteen na de oplichting werd afgehaald. Intussen loop het onderzoek naar de daders. De omvang van de feiten zou groter zijn dan gedacht. Het Leuvense parket wil nog niet reageren, het is niet duidelijk hoeveel slachtoffers er werden gemaakt.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen