Lachaert: "Bestraf verzekeraars die geen redelijke voorschotten uitkeren"

Slachtoffers van ongevallen moeten volgens Open VLD nu soms lang wachten vooraleer ze een voorschot op de schadevergoeding krijgen van de verzekeraar. Dat schrijft De Standaard. De regeringspartij  wil daar iets aan veranderen door hardleerse verzekeraars te bestraffen. "Nu dreigen mensen in armoede terecht te komen", zegt Kamerlid Egbert Lachaert aan VRT NWS. Coalitiepartner CD&V is niet tegen het voorstel, maar legt andere nuances. N-VA wil het voorstel eerst grondig bestuderen.

Wie nu slachtoffer is van een verkeersongeval moet soms lang wachten op een vergoeding. "Sowieso duurt het even voor de rechter er een oordeel over kan vellen en moeten er allebei experts bij worden betrokken", zegt Lachaert aan VRT NWS. "Als mensen in tussentijd geen redelijk voorschot krijgen op hun schadevergoeding, dreigen ze in de armoede terecht te komen." Concreet stelt het Open VLD-Kamerlid voor om met een tabel te werken met wat de voorschotten zouden zijn in bepaalde schadesituaties om zo discussies te vermijden.

Hardleerse verzekeraars die dan nog wachten om een voorschot uit te keren, zouden volgens het voorstel kunnen worden bestraft. "Als de rechter die het finale oordeel over het schadegeval moet vellen vaststelt dat de verzekeringsmaatschappij onredelijk is geweest door geen voorschot uit te keren, kan die de verzekeraar bestraffen", legt Lachaert uit die denkt aan een "boete" van 15 procent van het schadebedrag. "Ik denk dat dit een stevige stimulans is voor verzekeringsmaatschappijen om redelijk met voorschotten om te gaan, want 15 procent van het schadebedrag is toch wel stevig."

Assuralia hekelt trage werking gerecht

Assuralia, de koepel van de verzekeringsmaatschappijen, hekelt de trage werking van het gerecht.. "Natuurlijk moeten slachtoffers prompt vergoed worden door verzekeraars, maar er moet ook naar het verloop van de expertises en de gerechtelijke procedures worden gekeken", zegt Wautier Robyns van Assuralia aan VRT NWS.

"Er moet een onderscheid worden gemaakt tussen de omstandigheden waar een discussie kan zijn over de schuld en langs de andere kant de gevallen waarbij er klachten zijn over de trage werking van een verzekerings­maatschappij." Volgens Robyns hebben verzekeraars daarvoor een klachtendienst en een ombudsman.

Er is al een gedragscode voor verzekeraars en rechtspraak bij misbruik

CD&V-fractieleider Servais Verherstraeten

Bij coalitiepartner CD&V is te horen dat ze niet tegen het voorstel zijn, maar dat er al rechtspraak is om verzekeringsmaatschappijen te verplichten om slachtoffers uit te betalen. "Er is al een gedragscode voor verzekeraars en rechtspraak bij misbruik", zegt fractieleider Servais Verherstraeten aan VRT NWS. "Niemand is tegen snellere uitbetaling van slachtoffers", voegt hij er nog aan toe.

Volgens hem zijn er andere mogelijkheden om de efficiëntie op te drijven. "We zouden enkele drempels kunnen wegnemen die het mogelijk kunnen maken om sneller uit te betalen", zegt hij voorts. "Bijvoorbeeld door het organiseren van expertise efficiënter te maken of het onderscheid tussen blijvende en niet-blijvende schade weg te werken."

We moeten het voorstel grondig bekijken.

N-VA-Kamerlid Johan Klaps

Bij regeringspartij N-VA is te horen dat ze niet tegen het voorstel zijn, maar het eerst grondig moeten bestuderen. "Mensen met weinig reserve kunnen door ziekenhuisfacturen te moeten voorschieten in de problemen komen. Het kan dus geen kwaad om dit eens te bekijken", zegt Kamerlid Johan Klaps aan VRT NWS. "Ik vraag me wel af hoe dat moet worden geconcretiseerd."

Meest gelezen