VERCAIGNE-MARNIK

A11 is nieuwste, maar ook duurste snelweg van Vlaanderen

Morgen wordt in West-Vlaanderen een nieuwe snelweg, de A11, feestelijk geopend. Die snelweg moet zorgen voor een vlotte verbinding tussen de haven van Zeebrugge en het binnenland. Voor automobilisten is het nog wachten tot begin september voordat ze erop mogen rijden.  Met een prijskaartje van 674 miljoen euro is het meteen ook de duurste snelweg van Vlaanderen.

In opdracht van het Agentschap Wegen & Verkeer (AWV) ging de aanleg van de A11 van start op 22 maart 2014. Morgen - 42 maanden later - organiseert AWV een straatfeest om het resultaat voor te stellen. Het agentschap nodigt daarom iedereen uit om de nieuwe snelweg per fiets, te voet of in een treintje te ontdekken. Auto’s zal je er nog niet tegenkomen, want die mogen pas enkele dagen later over de snelweg rijden.

(lees verder onder de kaart)

De A11 zorgt voor een vlotte verbinding tussen Brugge en Knokke-Heist, en maakt ook de haven van Zeebrugge beter bereikbaar om de concurrentie met Calais en Duinkerke beter aan te gaan. De snelweg kruist het Boudewijnkanaal met een dubbele beweegbare brug. Kleinere schepen kunnen onder de brug varen, maar voor grotere schepen moet de brug dus omhoog. De A11 is zo de enige snelweg in ons land waar het verkeer soms zal stilliggen door zo'n beweegbare brug.

De snelweg verhoogt volgens het AWV de verkeersveiligheid doordat lokaal- en havenverkeer van elkaar gescheiden zijn. Anderzijds neemt volgens het Agentschap de leefbaarheid en woonkwaliteit van de regio behoorlijk toe. Er komen nieuwe verbindingswegen en fietsers kunnen langs veilige fietsroutes op een aangename manier naar de verschillende dorpen in de polders. Tot slot moet de verbindingsweg ervoor zorgen dat toeristen vlot naar de Oostkust en terug kunnen.

(lees verder onder de grafiek)

Met heel wat nieuwe infrastructuur die de voorbij jaren werd aangelegd, is de A11 meteen ook de duurste snelweg van Vlaanderen. De kostprijs bedraagt 674 miljoen euro. Daarin is niet alleen de snelweg zelf inbegrepen, maar ook nieuwe aansluitingscomplexen, een verhoogde rotonde, 15 kilometer aan nieuwe fietspaden en -tunnels. Het zijn maar enkele van de blikvangers, los van de al eerder benoemde brug boven het Boudewijnkanaal.

Meest gelezen