Over drie jaar laden auto's hier de gebouwen op

© djr

Vanaf nu doet bode Jan Van Herreweghe zijn dagelijkse ronde in een nieuwe elektrische auto. Die kan nu ook worden opgeladen aan een slimme laadpaal. Op termijn wil Kortrijk ook dat de e-wagens energie aan de stadsgebouwen geeft.

Joerie Dewagenaere

Elke werkdag stapt bode van de stad Kortrijk Jan Van ­Herreweghe in zijn wagen in Depot 102 om onder andere de brieven binnen de stad op de bus te doen. Elke dag niet meer dan zestig kilometer. Vanaf maandag doet hij dat in een spiksplinternieuwe ­Nissan NV 200e. Op zich niks speciaals want Kortrijk zet al een hele tijd in op groene wagens. Wel opmerkelijk is de laadpaal die erbij komt.

“Een slimme laadpaal die gegevens stuurt naar KU Leuven. Zij kunnen dan aan de slag met de gegevens en weten wanneer de auto het best oplaadt. Met de beste energie – liefst zonne-energie –, op het beste tijdstip en bij de beste weersomstandigheden, zodat hij op de meest voordelige manier wordt opgeladen”, legt schepen van Facility Arne Vandendriessche (Open VLD) uit.

Energieneutraal

Kortrijk doet dit in het kader van het SEEV4City-project. Daarin werken verschillende Europese steden, waaronder ook Amsterdam, rond elektrische voertuigen en hoe die als actief element te gebruiken bij gebouwen. Het energieplan van de stad past perfect in dat plaatje. “Binnen 15 jaar willen wij als stad energieneutraal zijn. De case in Depot 102, dat samenhangt met sportcentrum Wembley, heeft een specifieke probleemstelling. Hier willen we alle lokaal geproduceerde energie zelf gebruiken.”

Die laadpaal is dan één onderdeel van de mini-energiecentrale die de site moet worden. Op termijn wordt die zelfs nog geavanceerder. In plaats van de auto opladen aan de paal, moet er een bi-directioneel systeem komen. Qué? “Binnen de drie jaar moeten elektrische wagens hier ook kunnen ontladen”, vertelt Sebastien Lefebvre van de stad Kortrijk. Een auto als rijdende batterij als het ware. “De auto geeft dan energie aan het gebouw waardoor bijvoorbeeld de lichten gaan branden. De slimme laadpaal zal dan weten hoeveel energie er kan gebruikt worden, zodat de chauffeur nog thuis geraakt met zijn elektrische wagen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen