Jonas Hamers / ImageGlobe

Veel meer klachten over e-commerce

Het aantal klachten over online aankopen is vorig jaar fors gestegen. Dat komt omdat e-commerce alsmaar populairder wordt. Maar ook omdat gedupeerden sneller problemen melden via het meldpunt.

Begin vorig jaar lanceerde de Economische Inspectie meldpunt.belgie.be, een onlineplatform waar consumenten en ondernemingen misleiding, fraude, bedrog en oplichting kunnen melden. Het nieuwe meldpunt leidde tot een forse toename van het aantal klachten: 5.166 in totaal, 130 procent meer dan in 2015.

De meest voorkomende klachten zijn frauduleuze praktijken, ongevraagde reclame en producten en diensten die niet geleverd zijn. Om internet­gebruikers beter te beschermen voert de Economische Inspectie meer controles uit. Vorig jaar werden er 3.601 uitgevoerd. Die leidden tot 938 waarschuwingen en 250 processen-verbaal. Vooral omdat verplichte vermeldingen ontbraken zoals de identificatie van het bedrijf of informatie over het product.

Meest gelezen