Zes op de tien verkeersdoden droegen geen gordel tijdens ongeval op de snelweg
Zestig procent van de dodelijke slachtoffers bij een verkeersongeval op de snelweg droeg geen autogordel. Dat blijkt uit een studie van Vias Institute. Dat onderzocht de pv's van 158 dodelijke ongevallen op de autosnelwegen. Snelheid speelde een rol in bijna vier op de tien onderzochte ongevallen.
In België wordt meer dan een derde van de afgelegde voertuigkilometers op de autosnelweg afgelegd. Het risico op een ongeval is er kleiner dan op andere delen van het wegennet, maar de ernst van de ongevallen is er groter. Op de snelwegen vallen er per duizend letselongevallen 31 doden, ruim vier keer meer dan in een bebouwde kom. Vias Institute bestudeerde de pv's van 158 dodelijke ongevallen in 2014 en 2015. Bij die ongevallen waren 529 mensen betrokken.
Geen gordel en alcoholgebruik
Uit de studie blijkt dat ongeveer een derde van de bestuurders en passagiers de gordel niet droeg. Bij de passagiers achteraan loopt dat op tot ruim de helft. Zestig procent van de dodelijke slachtoffers had de gordel niet om. Snelheid speelde een rol in tenminste 38 procent van de dodelijke ongevallen. Eén op de vijf stond stil op het moment van het ongeval. In meer dan tien procent van de ongevallen was er alcohol in het spel, maar in 40 procent van de gevallen werd de bestuurder niet op alcohol getest.
Op- en afritten
Eén dodelijk ongeval op de tien gebeurde op een op- of afrit en één dodelijk ongeval op de vijf gebeurde in de buurt van een op- of afrit. Eén ongeval op twintig gebeurde op een verkeerswisselaar. Bij dertien procent van de ongevallen waren er werken aan de gang op het moment dat het ongeval zich voordeed. Dat cijfer stijgt de laatste jaren en ligt nu al driemaal hoger dan in 2009.
Vias Institute (het vroegere Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid BIVV) zegt dat sensibiliseringsacties en controles "onontbeerlijk" blijven om tot een gedragswijziging te komen. Controles moeten er vooral bij risicozones komen, zoals werven of in de buurt van op- en afritten. Het gebruik van dynamische verkeersborden moet veralgemeend worden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
UPDATE19
Ongezond veel PFAS in een op de zes Vlaamse drinkwaterstalen, minister Demir (N-VA): “Geen reden tot paniek”
-
De Stem van Vlaanderen28
De Stem van Raoul Hedebouw: “Militaire steun gaat ons in een ‘14-18-oorlog’ brengen”
In De Stem Van Vlaanderen kom je te weten welke politicus jij bent. Ook Raoul Hedebouw, voorzitter van PVDA, deed mee aan de grootste stemtest van het land. In de video hierboven ontdek je hoe hij antwoordt op enkele maatschappelijke dilemma’s. -
Volgende week mogelijk bemiddelaar aan de slag bij VRT
Mogelijk kan volgende week al een bemiddelaar worden aangesteld die het vertrouwen tussen personeel en directie bij de openbare omroep VRT moet helpen herstellen. Dat heeft Vlaams minister van Media Benjamin Dalle (CD&V) aangekondigd in het Vlaams Parlement. Volgens de vakbonden heeft de directie al een “ernstige kandidaat” voorgesteld. -
-
PREMIUM85
Onze reporter over de ‘sorry’ van Bart De Pauw: “Stel dat enkele vrouwen zand erover willen maar anderen niet, hoe moet dat dan?”
-
PREMIUM
Eerste reactie van Dennis ‘Black Magic’ na veroordeling: “Ik zou haar 2 keer verkracht hebben, terwijl ik 4 keer seks met haar had”
“M’n koffers staan al klaar. De politie komt me zo oppikken om naar de gevangenis te gaan”, zegt Dennis ‘Black Magic’ Burkas (49) aan HLN via de telefoon. De voormalige pornoproducent werd deze ochtend veroordeeld tot zeven jaar cel voor de verkrachting en aanranding van acht vrouwen. Vanuit zijn woonkamer in Boutersem, omringd door zijn gezin, reageert hij voor het eerst op het vonnis. “De wraakactie is geslaagd... Die meisjes wisten dat seks part of the job was.” -
Vlaamse Stichting Verkeerskunde voert campagne voor snelheidslimieten
De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) wil met de campagne ‘Jouw snelheid, mijn veiligheid’ benadrukken dat de snelheidslimiet in de eerste plaats een veiligheidslimiet is. “Snelheidslimieten worden nog te veel met ‘boetes’ geassocieerd”, aldus de VSV. Die voert de campagne aan de vooravond van de flitsmarathon, die de federale en lokale politie morgen organiseren. -
HLN Shop
Oortjes versus hoofdtelefoon: zo kies je de juiste optie voor onderweg, op het werk en tijdens het sporten
-
Jobat
Hoeveel verdient een uitzendconsulent? En zijn er specifieke diplomavereisten?
-
PREMIUM
Hanne (29) krijgt boete voor gsm-gebruik achter het stuur in La Louviere: “Maar ik zat op dat moment op een schaatspiste in Liedekerke”
Hanne Mignon (29) uit Kerksken moet een boete betalen van maar liefst 184 euro nadat ze betrapt werd op het gebruik van de gsm achter het stuur in La Louvière. Alleen is de 29-jarige vrouw helemaal niet in La Louvière geweest, en al zeker niet haar wagen. Wat het allemaal nog mysterieuzer maakt, is dat de nummerplaat en zelfs het type voertuig op de boete óók overeenkomen. “Een volkomen raadsel", zegt Hanne. En de reactie van de procureur had Hanne al helemaal niet verwacht.Haaltert -
Independer
Van 30 tot ruim 100 euro: dit kan je jaarlijks besparen als je je decoder afdankt en tv-kijkt via een app
Het klassieke tv-abonnement met een decoder is al lang niet meer de enige manier om tv te kijken. Met de opkomst van streaming en bijhorende apps kan je ook makkelijk tv-kijken via het internet. Providers spelen daar handig op in met aangepaste abonnementen die vaak goedkoper zijn dan de klassieke formules. Independer.be ging na hoeveel je kan besparen. -
Opschorting voor scoutsleider na ongeval met negen jongeren in auto