Videospeler inladen...

De Lijn investeert in hybride bussen

Openbaar vervoersmaatschappij De Lijn investeert 130 miljoen euro in nieuwe bussen en trams. De Lijn wil hierdoor zijn wagenpark moderniseren én milieuvriendelijker maken. Het gaat over een levering van nieuwe kusttrams en 121 bussen. Meer dan de helft van die bussen zijn hybride bussen.  

De Lijn investeert fors in nieuwe bussen en trams. In Kortrijk werd vandaag een investering bekend gemaakt van iets meer dan 130 miljoen euro. Het gaat om een gemengde investering van bussen (32,6 miljoen euro) en trams (99,6 miljoen euro). In totaal worden er 48 kusttrams besteld en 121 bussen. Meer dan de helft zijn hybride bussen, de rest zijn diesel bussen (Euro 6 diesel ).

“Het is een grote investering”, zegt Roger Kesteloot, algemeen directeur van De Lijn. “Door de bestelling van nieuwe hybride bussen zal 1 op de 8 bussen van De Lijn een hybride bus zijn. Wat in Europa een mooi aantal is”. De Lijn hoopt dat de eerste bussen reeds volgend jaar kunnen geleverd worden. De trams vragen een iets langer productieproces, binnen 2 jaar.  

Hybride bussen renderen vooral in stedelijke omgeving

Roger Kesteloot, directeur generaal De Lijn

De hybride bussen zullen vooral in stedelijke gebieden rijden. “Daar zijn ze een kwart zuiniger dan een gewone diesel bus en een kwart geluidsarmer. We merken dat geluid een steeds gevoeliger thema is”, zegt Roger Kesteloot. De nieuwe hybride bussen zijn dus zuiniger en dat zal te merken zijn aan de CO2-uitstoot. “Door de bestelling moet je rekenen op een 750 ton CO2 die we daar mee uitsparen, onder andere  door het uitsparen van 350.000 liter diesel”.

Een nieuwer en nog groener type

De nieuwe hybride bussen zijn van een ander type. Bij het klassieke systeem rijdt de bus alleen de eerste 100 meter na een rood licht of een halte elektrisch en schakelt dan over op diesel. De nieuwe toestellen kunnen meer. “Het nieuwe type is in staat over een beperkte maar aanzienlijke afstand volledig elektrisch te rijden. Niet alleen het start-stop-systeem werkt zo”, zegt Kesteloot. Hij verduidelijkt ook dat dit volledig past in het engagement dat De Lijn heeft tegen over de Vlaamse Regering om vanaf 2025 in de steden alleen nog elektrisch te rijden.

Het is de laatste keer dat De Lijn diesels aankoopt

Roger Kesteloot, directeur generaal De Lijn

Naast hybride bussen koopt De Lijn 55 diesel bussen aan, zogenaamde ‘Euro 6 diesel’. Maar het is de laatste keer dat de vervoersmaatschappij diesels aankoopt. “Bij een volgende bestelling zullen we overschakelen op alternatieve aandrijvingen. Hybride of volledig elektrisch”, verklaart Roger Kesteloot.

Welke provincie krijgt iets?

In West-Vlaanderen ligt de nadruk op de kusttrams. De Lijn gaat naar een volledige vervanging. 24 bestelde trams zijn een eerste schijf van de in totaal 48 kusttrams. In deze investering komen er voor West-Vlaanderen geen bussen bij.

Limburg valt deze keer buiten de prijzen. “In Limburg hebben we meer te maken met streekvervoer en hybrides zijn daar minder rendabel”, verduidelijk Roger Kesteloot. Dat heeft te maken door het minder aantal haltes. Hybride bussen moeten een deel van de rentabiliteit halen door het recupereren van de remkracht. In stedelijke omgevingen waar er meer haltes zijn, moet er meer worden afgeremd en wordt er meer energie gerecupereerd.

Oost-Vlaanderen krijgt een deel van de hybrides toebedeeld, 20. Die komen boven de 50 die er in deze provincie al zijn. Dat betekent dat na deze bestelling 1 op de 6 bussen in Oost-Vlaanderen een hybride bus zal zijn. Hierdoor moet er 228 ton minder CO2-uitstoot zijn en 108.000 liter minder diesel.

Vlaams-Brabant krijgt het merendeel van de bussen, ook de diesels. Vlaams-Brabant heeft het oudste autobussenpark van de hele vloot van De Lijn. Daar wordt nu een inhaalbeweging uitgevoerd. Dit moet een besparing opleveren van 54.000 liter diesel en 114 ton CO2.

Antwerpen tenslotte krijgt ook een aanzienlijk aantal hybridebussen. De 36 nieuwe bussen betekenen een quasi verdubbeling van het aantal hybride bussen in deze provincie. Een besparing van 200.000 liter diesel en 400 ton CO2.

Meest gelezen