Direct naar artikelinhoud
Maaltijdbox

Deze Gentse start-up wil de strijd aangaan met Deliveroo en HelloFresh

Steven Debaere, Anton Claeys en Jeroen Spitaels met hun slimme stomer.Beeld rv

De Gentse start-up Mealhero wil met een slimme stomer en gezonde maaltijdboxen de strijd aangaan met giganten als Deliveroo en HelloFresh. Dat lijkt op dit moment alleen een grotere uitdaging dan ooit.

De start-up heeft vanaf dit weekend een maand de tijd om 65.000 euro in te zamelen via crowdfundingsite Kickstarter. De jonge initiatiefnemers willen dat geld gebruiken om de productie te beginnen van een slimme stomer die ingrediënten kan herkennen.

De bedoeling is dat Belgische en Nederlandse kopers van zo’n stomer om de zoveel tijd een maaltijdbox bij Mealhero bestellen. Daarin zitten diepgevroren ingrediënten in individuele verpakkingen. Wanneer je zo’n verpakking voor de stomer houdt, weet die perfect wat de precieze gaartijd van het gerecht is. Je drukt op een knop, er wordt gestoomd en je krijgt een melding op je telefoon wanneer je aan tafel kunt.

De Gentenaars nemen een groot risico door zich op een drukke voedingsmarkt te storten, waar de internationale concurrentie hevig woedt

“Dat is de ideale oplossing voor millennials. We hebben niet meer elke dag tijd of zin om zelf te koken. Dan grijp je snel naar een afhaalmaaltijd of pizza, een gemakkelijke oplossing die niet gezond is. Onze stomer maakt het gemakkelijk om snel op een gezonde manier eten te bereiden”, zegt Jeroen Spitaels, mede-oprichter van Mealhero, die samen met twee andere oud-studenten op het idee kwam.

Geïnteresseerde millennials moeten voor dat gemak wel een smak geld op tafel leggen. Een slimme stomer van Mealhero kost normaal gezien 319 euro, met één maaltijdbox inbegrepen. Tijdens de Kickstarter-actie wordt die prijs verlaagd naar 219 euro, maar de stomers worden pas op 1 september 2018 geleverd.

Alles of niets

De Gentenaars nemen een groot risico door zich op een drukke voedingsmarkt te storten, waar de internationale concurrentie hevig woedt. De fietskoeriers van het Britse Deliveroo zijn er nu al om de luie consumenten binnen het halfuur te bedienen in steden als Gent, Antwerpen en Brussel. Het Duitse HelloFresh gaat met zijn maaltijdboxen naar de beurs, terwijl het nog nooit winst heeft gemaakt. En ook Colruyt, Carrefour en Delhaize zijn met hun eigen maaltijdbox begonnen. Het is maar de vraag of zo’n dure stomer dan kans heeft op slagen.

'Het is een alles-of-nietscampagne. De campagne slaagt en we leveren de stomers of we halen ons doelbedrag niet op en dan leveren we niet'
Jeroen Spitaels

Spitaels erkent dat er veel concurrentie is, maar ziet een groot verschil. “Bij ons wordt alles ook in een doos aan huis geleverd, maar klassieke maaltijdboxen bederven snel. Bij ons is alles ingevroren. Voedsel blijft zes maanden lang houdbaar en behoudt zijn gezonde eigenschappen.” Via een app kunnen tot 200 diepvriesingrediënten worden besteld, waarmee in totaal 700 verschillende maaltijden bereid kunnen worden.

Dure stomer

Er zijn behoorlijk wat Kickstarter-initiatieven die voldoende geld hebben opgehaald, maar uiteindelijk nooit een product op de markt brachten. “Dat is absoluut niet onze bedoeling. Het is een alles-of-nietscampagne. De campagne slaagt en we leveren de stomers of we halen ons doelbedrag niet op en dan leveren we niet. Maar dan krijgen de mensen wel hun geld terug.”

En wat gebeurt er als het idee toch niet levensvatbaar blijkt? Dan heb je een dure stomer in huis gehaald, zo blijkt. “Als het na één of twee jaar niets blijkt, kunnen we het in het slechtste geval de slimme stomer ombouwen naar een klassieke stomer voor alledaagse gerechten die je zelf moet instellen. Maar dat is echt niet de bedoeling. We doen er alles aan om dit te laten slagen.”

Meer info op mealhero.me