Delhaize laat prijzen zakken om klanten van discounters terug te winnen
EconomieSupermarktketen Delhaize zal haar prijzen verlagen. Dat heeft CEO Dick Boer, van moederbedrijf Ahold Delhaize, vandaag bekendgemaakt. De lagere prijzen moeten helpen om klanten terug te winnen van discounters, zoals Aldi, Colruyt en Lidl. Dat schrijft De Tijd.
In de afgelopen kwartalen klonk het steeds dat het bedrijf "niet meer", maar wel "grotere promoties" zou lanceren in haar filialen. Ahold Delhaize zet vandaag dan toch een tandje bij in het prijsoffensief.
"Onze prijspositionering in België kan nog beter", zegt Boer. "Die is goed in vergelijking met de traditionele supermarkten, maar de Belgische markt heeft ook heel wat andere grote spelers, en daarom moeten we aan de prijzen blijven werken."
Fusie
De prijsdalingen zullen bekostigd worden met het geld dat uitgespaard werd door de fusie tussen Ahold en Delhaize eerder dit jaar. Daardoor konden enkele managersfuncties geschrapt worden. Bovendien kan het bedrijf door de grote omvang leveranciers onder druk zetten om hun prijzen te laten zakken.
Ahold Delhaize verwacht dat de financiële voordelen door de fusie tegen 2019 zullen uitkomen op 750 miljoen euro. Daarvan gaat 500 miljoen euro via dividenden naar de aandeelhouders, 250 miljoen euro wordt in prijsdalingen geïnvesteerd.
Daarbij wordt niet alleen gekeken naar ons land, maar naar alle landen waarin de groep actief is. In het bijzonder naar de Verenigde Staten, waar Ahold Delhaize twee derde van haar omzet boekt. In Amerika woedt bovendien een heuse supermarktoorlog. Ketens strooien er aan de lopende band met promoties om klanten te lokken.
Meer winst, lagere omzet
De supermarktgroep heeft in het derde kwartaal meer winst bij een iets lagere omzet behaald, zo raakte vanochtend nog bekend. De resultaten in België hinken echter nog altijd achterop.
De netto-omzet van Ahold Delhaize daalde in het derde kwartaal lichtjes (-1,1 procent) tot 15,1 miljard euro. Dat was een verwacht resultaat. Het onderliggend operationeel resultaat ging met bijna 10 procent omhoog tot 595 miljoen euro en de nettowinst lag 54 procent hoger op 362 miljoen euro. Daarbij profiteerde het concern van kostenbesparingen en verbeterde winstmarges.
In België bleef de omzet van Delhaize stabiel, op 1,213 miljard euro. De franchisewinkels doen het goed, maar de eigen winkels van Delhaize presteren ondermaats.
De operationele winstmarge lag wel hoger dan vorig jaar, op 3,1 procent (+1,1 procentpunt). Maar dat is nog altijd lager dan de winstmarge op groepsniveau, die 3,9 procent bedraagt. Synergievoordelen werden in België tenietgedaan door kosten voor promoties.
Nieuw aandeleninkoopprogramma
Daarnaast kondigde Ahold Delhaize een nieuw aandeleninkoopprogramma aan, ter waarde van 2 miljard euro voor 2018. Dit jaar werden al voor 1 miljard euro eigen aandelen ingekocht. Beleggers reageerden enthousiast op de resultaten en stuurden het aandeel vanochtend zo'n 5 procent hoger.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
8
Tesla krijgt klappen op de beurs: aandeel dit jaar al ruim 40 procent gezakt
Tesla krijgt klappen op de beurs nu de fabrikant van elektrische auto’s zijn prijzen heeft verlaagd in de Verenigde Staten, China en Europa. Daarmee probeert topman Elon Musk de tegenvallende verkopen aan te jagen. De waarde van het aandeel Tesla is sinds het begin van het jaar al met ruim 40 procent gezakt. -
Slechts vijf werkgevers doen mee aan pilootstudie over vierdagenwerkweek met loonbehoud
Vijf bedrijven en organisaties nemen deel aan een experiment over de vierdagenwerkweek met behoud van loon. Dat meldt het Federaal Planbureau. Het zijn er minder dan verwacht. -
-
Fusie tussen Crelan en Axa Bank leidt "op lange termijn" tot verlies van 150 banen
-
Franse supermarkten gaan klanten vanaf juli wijzen op krimpflatie
Supermarkten in Frankrijk zullen vanaf juli klanten erop moeten wijzen dat er sprake is van krimpflatie. Dat heeft de staatssecretaris voor consumenten Olivia Grégoire vrijdag gezegd. -
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?
Energieleveranciers betaalden nog nooit zo weinig voor de stroom van jouw zonnepanelen. In april moet de consument vrede nemen met gemiddeld 3 eurocent per kilowattuur. Bij een doorsnee verbruik betekent dat een habbekrats van 64,86 euro voor een volledige jaargang. Met de dagen met de meeste zonneschijnuren in aantocht mag het voor elke prosument wel iets meer zijn. Mijnenergie.be gaat na of die hoop gerechtvaardigd is. -
18
Van kwaad naar erger voor Elon Musk: aandeel Tesla zakt naar laagste punt in jaar tijd
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
-
PREMIUM24
PORTRET. Ook Marc Van Hool wilde bedrijf van zijn opa overnemen: zelfs Tom Waes en Marc Coucke vertrouwen hem hun centen toe
Marc Van Hool wilde graag een deel van de failliete firma Van Hool overnemen. En ja, dat klinkt zoals het is: ook hij is een lid van de compleet versplinterde familie. Deze telg is geen groentje in het vak, want hij wist al eerder noodlijdende bedrijven - zoals Veritas - uit het slop te trekken. Maar Marc is toch vooral de kleinzoon van Bernard, de oprichter van de busbouwer, en zoon van Paul die zich - met nog twee broers - in 1999 liet uitkopen in het familiebedrijf. Hoe zit dat nu precies? -
Belgische zuivelcoöperatie Milcobel wil 130 banen schrappen
De Belgische zuivelcoöperatie Milcobel wil zijn organisatie hervormen en daarbij 130 van de 1.500 banen in België schrappen. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Er start overleg over de herstructurering met de vakbonden. -
Colruyt neemt minder winkels van Match en Smatch over
23 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerpipo de clown
Herman van Hooghten
Crollet Lieve
Frederick Timmerman
Dirk Vregels