Benzine-auto van Mitsubishi stoot minder uit dan Tesla: zijn elektrische wagens wel zo groen als we denken?
MobiliteitDe kleine benzinewagen Mitsubishi Mirage stoot, over zijn hele levenscyclus gemeten, minder CO2 uit dan een elektrische auto van Tesla. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van het Massachusetts Institute of Technology (MIT), dat vraagtekens plaatst bij het groene imago van elektrische luxewagens. Dat schrijft The Financial Times.
Het is de vraag die beleidsmakers en mobiliteitsexperten al langer bezighoudt: doet de overheid er in de strijd tegen het klimaat goed aan hybride en elektrische auto's te stimuleren, ook al gaat het soms om zware terreinvoertuigen of luxewagens, terwijl kleine zuinige benzinewagens veel minder of geen subsidies krijgen?
Het MIT heeft nu geprobeerd een allesomvattend antwoord op die vraag te geven. Het gerenommeerde instituut berekende voor drie modellen - de elektrische Tesla Model S P100D, de BMW 750 i xDrive en de Mitsubishi Mirage CVT (in Europa de Space Star) - de volledige uitstoot van broeikasgassen tijdens de levenscyclus van de auto. Dat wil zeggen: van productie over het gebruik tot de recyclage.
Tesla niet op 1
De resultaten van de zware BMW zijn weinig verrassend: de Duitse luxewagen scoort het slechtst, met een equivalent van 103.851 kilogram CO2 na een levensduur va 270.000 kilometer, of 385 gram CO2 per kilometer.
Tesla echter komt ondanks zijn groene imago van een volledig elektrische auto en ondanks de marketingslogan van 'zero emission' niet als beste auto uit de bus. De auto heeft in alle drie de fases - productie, gebruik en recyclage - een grotere voetafdruk dan de kleine Mitsubishi, die als benzinewagen helemaal geen imago van 'groene auto' heeft.
De Tesla stoot na 270.000 kilometer een equivalent van 61.115 kilogram CO2 uit, of 226 gram per kilometer. De benzinewagen van Mitsubishi daarentegen stoot na evenveel kilometer 'maar' 51.891 kilogram CO2 uit of 192 gram per kilometer.
Lithiumbatterijen
Dat Tesla slechter scoort dan de kleine benzinewagen, komt vooral door het materiaal waarmee de auto is gemaakt en uitgerust, zoals de lithiumbatterijen. Die vergen bijvoorbeeld heel veel energie bij de productie. Maar toch is het mogelijk dat de minder vervuilende Mitsubishi over minder dan vijftien jaar al gebannen wordt uit verschillende steden, terwijl de Tesla net gestimuleerd wordt.
De studie erkent wel dat Tesla het fors beter doet wanneer er vergeleken zou worden met auto's van dezelfde grootte op fossiele brandstoffen.
Subsidiepolitiek herzien
Toch vallen er vragen te stellen bij de huidige subsidies die overheden geven om de vaak nog erg dure en grote elektrische wagens te kunnen kopen. Het aandeel volledig elektrische wagens stijgt in de Europese Unie dan ook jaar na jaar. The Financial Times pleit alvast voor een herziening van de huidige subsidiepolitiek, waarbij niet alleen rekening wordt gehouden met de ecologische voetafdruk tijdens het rijden, maar ook tijdens de productie. "Vanuit een overheidsstandpunt zijn alle elektrische voertuigen even groen, of ze nu groot of klein zijn, efficiënt of vervuilend worden geproduceerd, of aangedreven door elektriciteit die opgewerkt wordt door zonne-energie of door kolen."
Ook de Noorse Universiteit voor Wetenschap en Technologie kwam vorig jaar al tot een vergelijkbare conclusie: "Grotere elektrische voertuigen kunnen een hogere broeikasgasuitstoot hebben dan kleinere conventionele voertuigen, wanneer naar de hele levenscyclus gekregen wordt."
Net vandaag komt de Europese Commissie met een voorstel om de CO2-uitstoot van personenwagens tegen 2030 met 30 procent in te perken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Tesla
Honderden werknemers aan de deur gezet bij Tesla na productieproblemen Model 3
-
PREMIUMHLN legt uit60
▶ Moeten leefloners vrezen voor een lager inkomen? “Als het van N-VA afhangt wel”
Uit een vergelijking die N-VA maakte, blijkt dat er amper een verschil is tussen het leefloon van alleenstaande ouders en het loon dat ze krijgen als ze fulltime werken. Hoe klein is dat verschil precies? En moeten personen met een leefloon nu vrezen voor een lager inkomen? Onze economiejournalist Robbe van Lier beantwoordt vijf vragen. -
Autobedrijven
Volvo investeert 640 miljoen euro in eigen Tesla-variant Polestar
De Zweedse autobouwer Volvo, die een fabriek heeft in Gent, en zijn Chinese eigenaar Geely investeren 640 miljoen euro in de ontwikkeling van Volvo-dochtermerk Polestar, een constructeur van elektrische sportwagens. Het eerste model van Polestar is vanmiddag in Shanghai voorgesteld. -
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
-
16
Sluiting dreigt voor luchthaven Luik na negatief advies over vergunning
De auditeur van de Raad van State heeft eind februari een negatief advies gegeven over de vergunning voor de luchthaven van Luik. Als dat advies wordt gevolgd, zou de luchthaven -cruciaal voor vracht- haar activiteiten van de ene dag op de andere moeten stopzetten, schrijft de krant L’Echo. -
Toename van geschillen over koeriers of postbodes die pakketten onbeheerd achterlaten
De ombudsdienst voor de postsector heeft vorig jaar een toenemende tendens vastgesteld van postbodes of koeriers die pakketten onbeheerd achterlaten als de bestemmeling afwezig is. Dat blijkt maandag uit zijn jaarverslag. -
Europese beurzen massaal in het rood, gasprijs naar hoogste niveau dit jaar
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Tesla-bezitters betaalden 8.000 dollar voor volledige zelfrijdende besturing die misschien nooit zal werken
Heel wat eigenaars van een Tesla-model S of X hebben betaald voor hardware die de auto in staat zou moeten stellen om volledig zelfstandig te rijden. Ze telden voor die optie 8.000 dollar neer, maar vooralsnog hebben ze er helemaal niets aan. En de vraag is of CEO Elon Musk die belofte wel zal kunnen nakomen. -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
2
Miljardair Changpeng Zhao van cryptobeurs Binance dreigt in gevangenis te belanden
101 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRonald Van Roy
Herman Botermans
rudy poelmans
Willy Masson
ivan aerts